- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Vagn Sørensen har ikke tabt humøret

Selv om Austrian Airlines i denne uge måtte ud med besked om, at årsresultatet kan ende negativt, er det kun et spørgsmål om, at indrette sig efter kendsgerninger, og nu mister bureauerne deres provision, siger den danske koncernchef til Take Off.

Af Ejvind Olesen



Det ligner ikke dig, Vagn Sørensen at komme med dystre spådomme og beklagelser over stigende oliepriser og hård konkurrencen som årsag til, at et forventet overskud vendes til et underskud ?



“Jeg er jo nødt til lige som alle andre at se realiteterne i øjnene, men vi piver ikke, vi indretter os. Og så er der naturligvis en masse gode forklaringer på, at vi nu også blive ramt hernede fra Wien. Oven i købet realistiske, og ikke bortforklaringer.



Vi kan vel næsten nævne dem på samlebånd. Stigende oliepriser, hård konkurrence, faldende billetpriser, dyr distribution ?



“Ja, naturligvis. Hvorfor skulle det være anderledes for os, men det er det måske alligevel. Vi sagde, at vi ville få overskud, hvis oliepriserne holdt sig på maksimalt 45 dollar pr. ton. Nu er det nærmere 55. Derfor har vi også lagt nyt brændstoftillæg på fra 15. maj, men vi indregner ikke tilægget i vores yield. Så kan man lettere komme af med det igen, når oliepriserne falder, hvad de forhåbentligt gør.



Der er en meget stor overkapacitet i markedet netop nu, og det mærkes ekstra i et transferhub som Wien også er. Vi har imidlertid et vældig godt samarbejde med lufthavnen, hvor vi sammen arbejder på at gøre det endnu mere attraktivt at rejse via Wiens lufthavn. Vi har en fælles opgave her, fordi vi gerne vil være gennemgangslufthavn til østeuropa.”



I satser ret så meget på Fjernøsten. Mærkes konkurrencen også der ?



“Vi tabte rigtig mange penge på Tsunamien. Når man har stribevis af afgange til Colombo, Phuket og Malaysia er man sårbar i en sådan situation. Det har præget vort resultat i 1. kvartal.



Nu sadler vi om og gør flere af vore langrute-charter til rutefly. Det giver en helt anden fleksibilitet, og det betyder, at vi kan trække mere trafik via Wien til Fjernøsten. Vi planlægger rutefly til både Colombo, Phuket og Malaysia. En nyskabelse vi venter os en del af.



Og nu skal sparekniven hentes frem?



“Ja, vi skal både spare og sælge mere, og gerne til højere priser. Det er ikke umuligt. Helt konkret fjerner vi bureauprovisionen.



Den er fortsat fem procent, men bureauerne ved det kommer. Det har vi ikke lagt skjul på, selv om vi fortsat vil være gode venner med de gode sælgere.



Vi skal også styrke vort online salg. De nødvendige tiltag er sket. Vi kan ikke blive holdende og afvente, når vi ser, hvad der sker ud i verden.



Forleden gik I også i samarbejde med Maersk Air?



“Nej, sådan vil jeg ikke kalde det. Alle selskaber, der flyver ind til Wien kan få en interline aftale med os. Jeg synes Finn Øelund har mange spændende nyskabelser i gang, og her får han altså samme venlige behandling som alle andre, der ønsker det.



Swiss er kommet ind i familien i Star Alliance gennem Lufthansas opkøb. Hvordan påvirker det jer ?



“Jeg ser det som et oplagt potentiale for nyskabelser og samarbejde. Det giver os masser af muligheder i vort naboland, og de vil blive udnyttet,” slutter Vagn Sørensen og afviser på de bestemteste, at han er begyndt at løbe baglæns.

Skrevet af