- STANDBY.DK - https://standby.dk -

80.000 er dagligt forsinkede med tog

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe: ”Forsinkelser er noget, der virkelig frustrerer folk. Der er fastsat mål for DSBs punktlighed, men dem lever de ikke op til, så det er ikke godt nok. Vi vil have tog med køreplaner, vi kan stole på”.

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe: ”Forsinkelser er noget, der virkelig frustrerer folk. Der er fastsat mål for DSBs punktlighed, men dem lever de ikke op til, så det er ikke godt nok. Vi vil have tog med køreplaner, vi kan stole på”.

I alt har de danske tog 547.000 passagerer hver dag, og dermed var cirka 14,5% forsinket i 2016, skriver dr.dk.

En passager er forsinket, hvis toget er fremme tre minutter eller mere efter køreplanen. Forsinkelserne er et samlet billede for både Arriva og DSB. Hos DSB er det især på lokal- og fjernstrækninger, at problemet var størst. Her var hver fjerde passager forsinket sidste år.

DSB henviser til, at 2016 var et særligt dårligt år for DSB, men erkender, at der fortsat er udfordringer: ”Implementeringen af et nyt signalsystem og sporarbejder forskellige steder gør, at der er forsinkelser stadigvæk, men resultatet er i bedring. Når vi ser på 2017 glæder vi os over, at situationen er anderledes”, siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov.

De foreløbige tal fra Passagerpulsen for 2017 viser, at antal af forsinkelser er i bedring og nærmer sig de fastsatte målsætninger.