Fremover skal handicappede passagerer kunne rejse på samme vilkår som alle andre. Derfor standardiserer EU handicapforhold i alle europæiske lufthavne fra 26. juli i år.
For at opfylde myndighedskravene tilrettelægger Københavns Lufthavn i samarbejde med flyselskaber og handicaporganisationer en bedre handicapservice.
I Københavns Lufthavn har flyselskaberne hidtil ydet en handicapservice via deres handler – og selskabernes tilbud til de rejsende har derfor været meget forskellige, oplyser Københavns Lufthavn.
Den nye handicapservice i Københavns Lufthavn bliver ens for alle passagerer uanset hvilket flyselskab, de rejser med.
“Som noget nyt vil Københavns Lufthavn yde assistance hele vejen gennem lufthavnen fra ankomststedet dvs. metro, tog eller parkeringshus til den rejsende sidder i flysædet eller omvendt. Det betyder, at rejsende får hjælp til bl.a. bagage og check-in,” siger Henrik Peter Jørgensen, driftsdirektør i Københavns Lufthavn.
I samarbejde med Danske Handicaporganisationer er Københavns Lufthavn i gang med tilrettelæggelsen af den nye handicapservice.
Ifølge Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer, vil den nye service gøre det nemmere at være passager med et handicap i Københavns Lufthavn.
Danske Handicaporganisationer er blandt andet kommet med råd til placering af mødesteder i lufthavnen som på metro, tog-station, parkeringshuse og taxa-afsætning. Her kan den rejsende melde sin ankomst, hvorefter der ifølge myndighedskravene maksimalt må gå en halv time til lufthavnen yder assistance, hvis assistancen er bestilt på forhånd. Hvis ikke assistancen er forudbestilt, må der maksimalt gå en time, før lufthavnen yder assistance.
Københavns Lufthavn forventer, at cirka 100.000 passagerer med et handicap vil gøre brug af den nye ordning årligt.
Den nye handicapordning træder i kraft 26. juli. Som hidtil skal passagerer bestille denne service gennem flyselskab eller rejsebureau ved billetbestilling.