Antallet af rejsende stiger – det samme gør antallet af klager over rejsen. Rejse-Ankenævnets årsberetning fortæller bl.a., at der var flest klager over ”et andet hotel end det bestilte.”
I fjor fik Rejse-Ankenævnet 527 klager over rejser, 9 % flere i forhold til 2005.
Nævnet afsluttede sidste år 505 sager, der blev afsagt kendelser i de 380 – en stigning på 37 % pga. nævnets udvidede ansvarsområde. De øvrige 125 endte i forlig eller blev trukket tilbage.
Af de 380 sager med afsagte kendelser, fik klagerne medhold i 213 (56 %). Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var tæt seks måneder.
43 % af klagerne til nævnet kom under overskriften ”indkvartering,” hvor de to største klagepunkter var ”andet hotel end det købte,” 7,6 % – og ”støjgener,” 5 %.
27 % af klagerne gik på transporten i forbindelse med rejsen. Her var de største punkter, begge med 6 %, ”afvisning/mistet transport forsinkelser og ventetider.”
8 % af klagerne gik over ”rundrejser”, mens ”bureau og guideservice” var årsag til 6 % af klagerne.
Hele årsberetningen kan ses på Rejse-Ankenævnets hjemmeside.
HB