- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hyl og skrig i Kastrup

Lufthavnsdirektør Niels Boserup kalder det hyl og skrig, når kunderne beklager sig over, at der tjenes for meget og udvikles for lidt i lufthavnen.

Det skulle ifølge Politikens analyse undre, om ikke de imponerende regnskaber fra Københavns Lufthavn har givet anledning til overvejelser, og om ikke Konkurrencestyrelsen har fået øjnene op for Niels Boserups evne til at tjene penge.

Lufthavnen har med en omsætning på 2,8 milliarder kroner i fjor været i stand til at tjene 835 millioner kroner, et resultat, der skal ses i relation til den eksistenskamp mange af lufthavnens kunder – flyselskaberne – i disse år befinder sig i.

Hvert år siden 1998 har lufthavnen øget sin indtjening med i gennemsnit 7,5 procent om året. Lufthavnen tjener altså i dag mere end 50 procent mere på hver enkelt kunde.

I samme periode har nogle af luftfartselskaberne tjent mellem 20 og 30 procent mindre på hver enkelt kunde. Et forretningsforhold, der understreges af, at luftfartselskaberne er helt og aldeles afhængige af én lufthavn. Det kunne ligne et monopol.

(Politiken 23.2. 2006)

Skrevet af