Leverancerne starter sidst på året, og første fly afgår til Aalborg 10. december. Fint nok med konkurrence med Sterling.
Canadiske Bombardier flyfabrikker, der fik nogle alvorlige skrammer i forbindelse med Q 400 havarierne i SAS, har længe haft stor succes med fabrikation af det regionale jet, CRJ 900. En helt ny generation er på vej, men den når SAS ikke at få i før4ste omgang.
Til gengæld er det den mest moderne version SAS skal have som månedsgave (mod betaling) hver måned i mere end et år med start til november. Flyet indrettes med 88 sæder i to-to version og med to køkkener og to toiletter, hvilket ikke er standard.
I går oplyste adm. direktør i SAS Danmark Susanne Larsen (foto) på et pressemøde, at det første fly sættes ind 10. december mellem København og Aalborg.
“Det glæder vi os meget til. Det er et godt fly, økonomisk og ideelt til regionale ruter i en passende størrelse. Netop nu flyver vi på nogle ruter med lidt for stor kapacitet, fordi de leasede fly ikke alle rammer den ideelle størrelse.
I 2009 leveres et nyt CRJ-fly hver måned i takt med, at de lejede fly går tilbage til deres respektive selskaber.
Netop på Aalborg- ruten er konkurrencen hård, fordi Sterling også satser hårdt der. På den anden side set har en form for overkapacitet forøget markedet med 35 procent, så vi har bestemt ikke noget mod konkurrence.”
“Det vil sige, at I gerne vil beholde Sterling?”
“Ja, bestemt. Konkurrence er sundt, og vi kunne let gå hen at få en modstander, der var langt værre. Der er vel enkelte ruter, hvor vi fra København i dag har en overkapacitet til andre byer i Skandinavien. Men udbud og efterspørgsel har det med at klare den slags problemer.”
-ejv