En fjerdedel af pladserne var ikke besat i marts, og det markerer en uheldig udvikling.
Fra september sættes to store Airbus 340-fly på jorden hos SAS samtidig med, at nogle ruter lukker og andre beskæres. Det meste af resten samles i København, når vintertrafikken går i gang til oktober.
Men den er gal med belægningen, som ellers har været fremragende på de lange ruter, mens det har knebet mere med indtjeningen. I marts gik antallet af passagerer ned med 18,1 procent. Nok så slemt var det, at belægningsprocenten – den såkaldte kabinefaktor – faldt til 73,8 procent. Med andre ord står i gennemsnit en fjerdedel af pladserne tomme.
Noget tyder på, at det især er erhvervstrafikken, det kniber med. I sammenligningen skal nemlig indregnes, at det i fjor var påske i marts, mens den som bekendt falder netop nu i april i år. Det vil sige, at der skulle have været fuld aktivitet i år – mod ferieperiode – sidste år.
I fjor var der ca. 115.000 passager på langruter med SAS, i år har der kun været ca. 88.000.
I sommer flyver al langrutetrafik fra København med undtagelse af Stockholm – New York og Stockholm – Chicago.
-ejv