- STANDBY.DK - https://standby.dk -

De røde og de blå flyver sammen igen

Maersk og Sterling piloter sammen i cockpittet igen efter fire måneders pause.

Kaptajner og styrmænd fra Sterling og tidligere Maersk flyver fra 1. juli sammen igen i cockpittet i Sterlings fly.

Det sker efter Maersk og Sterlings kaptajner og piloter siden 1. marts ikke har kunnet være sammen i cockpittet. Men med den nye fartplan skal de to selskabers medarbejdere fra 1. juli arbejde sammen igen.

Skulle der være en akut situation før, kan de røde (Sterling) og de blå (Maersk) godt blive kaldt på vagt sammen.

“Det har været møg-besværligt, tidskrævende, dyrt og til gene for passagererne, at de røde og de blå ikke kunne være i samme cockpit under en flyvning. Jeg skønner, at det har kostet Sterling tre – fem millioner kroner i tabte indtægter, samt en masse ulejlighed og spildt tid. Nu prøver vi at ændre tingende i bedste forståelse med ledelsen i de to selskabers fagforeninger,” siger Ole Steen Therkildsen, kaptajn og leder af Sterlings flyverskole til Stand By.

“At de røde og de blå ikke kunne flyve sammen har kostet forsinkelser til gene for passagererne, fordi man skulle ud og skaffe en blå, eller købe en blå, hvis en blå meldte forfald, og man ikke lige havde en anden blå ved hånden. Det samme hvis man manglede en rød. Jeg håber, at et nyt samarbejde kan være med til at bløde op på den konflikt der har været mellem kaptajner og styrmænd fra Sterling og tidligere Maersk. Det er sidste udkald. Vi skal finde en løsning alle kan leve med. Ellers tror jeg konflikten kan være livstruende for selskabet,” siger Ole Steen Therkildsen til Stand By.

Konflikten mellem Sterling og tidligere Maersk kaptajner og piloter drejer sig bl.a. om udarbejdelse af en fælles anciennitetsliste, som skal være gældende i tilfælde af fyringer i selskabet. Tidligere Maersk Air har 205 kaptajner og piloter. Sterling har 140.

Skrevet af