- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Tavshed efter Scandlines- beskyldninger

DSB er nu også blandet ind i sagen om salget af Scandlines. Det gælder19 tyske tog, som transportministeren før jul ’ikke anede noget om’.

Det danske transportministerium ejer halvdelen af Scandlines, der ganske længe har været til salg, skriver business.dk. Alligevel har ministeriet kun få kommentarer til de beskyldninger, der kom på et pressemøde onsdag fra den øverste chef i Deutsche Bahn, Harmut Mehdorn. Hos ham ligger den anden halvdel af Scandlines-aktierne.

Mehdorn sagde, at hans danske partner – transportministeriet – har skylden for, at salget trækker ud. Han kaldte salget for en hastsag og den lange proces for skadelig, da Scandlines har svært ved at planlægge sine investeringer.

Fra dansk side lyder det:
”Vi føler ikke behov for at kommentere udtalelser fremsat af hr. Mehdorn om salget af Scandlines. Vi kan konstatere, at vi har et udmærket samarbejde med Deutsche Bahn. Begge parter arbejder  målrettet på en endelig løsning af denne sag inden sommerferien”, siger selskabsdirektør Michael Birch, transportministeriet.

Tyskerne og danskerne peger på hver sin køber, men der er flere elementer i og omkring handelen. Før jul tilbød Deutsche Bahn som en del af en pakke, at der kunne stilles en jobgaranti, og at DSB, der fortsat venter på sine IC4-tog, kunne få adgang til 19 dieseldrevne ICE-tog ejet af Deutsche Bahn.

I første omgang spurgte Flemming Hansen til hvilke tog:
”Jeg har simpelthen ikke hørt om det. Det er helt nyt for mig. Jeg ved ikke, hvor det kommer fra”, sagde ministeren dengang til Berlingske Business.

Selv om salget af rederiet ikke er på plads, er der kommet fart over aftalen med togene. I DSBs medarbejderavis fra 20. marts i år bliver det slået fast, at ’DSB sikrer nye tog direkte til Hamborg og Berlin’. De vil blive sat ind i starten af 2008. Og DSBs planlægningschef Ove Dahl Kristensen var og er begejstret:
”Det er en fantastisk god aftale. De tyske tog er i første omgang beregnet til at give DSBs internationale trafik et løft, men aftalen betyder også, at DSB får mulighed for at frigøre nogle IC3 togsæt”, sagde han til DSBidag.

DSB forklarede også, at de tyske tog er ’meget moderne og komfortable’. På pressemødet onsdag så Harmut Mehdorn anderledes på aftalen. Der spares nok penge på aftalen, men det skyldes alene mindre danske afgifter på brændstof.

”Vi lader togene tanke diesel i Danmark, de får hjemsted i Danmark og dansk personale. Derved spares der store udgifter. Det er kun derfor, vi benytter dem. Ellers var de blevet solgt”, sluttede han..

Skrevet af