Turisterhvervet, må have mere markedsorientering og bevidsthed om, hvilke kunder vi gerne vil have, og så får man brug for facts. Men de facts findes ikke, og derfor taber dansk turisme terræn uden at vide hvorfor.
Det siger Danfoss Universe-direktør
Med den sidste konstatering træder hun på en af de ømme tæer i turisterhvervet.
På VisitDenmarks hjemmeside kan man se, hvor mange turister fra hvilke lande, der har besøgt Danmark, og hvordan de har overnattet. Isoleret set kan tallene bare ikke bruges til noget.
– Vi var rystede, da vi skulle lave den første salgs- og marketingstrategi for Danfoss Universe, og der ikke fandtes materiale på nogen niveauer i turisthierarkiet, vi kunne bruge. Derfor måtte vi selv i gang med at lave kundeanalyser, siger Charlotte Sahl-Madsen.
Hun anser den VisitDenmark som den oplagte aktør til fortsat at stå for den overordnede branding af Danmark i udlandet. De nye regioner skal gå mere i dybden og markedsføre turistvirksomheder, produkter og oplevelser samt sørge for, at erhvervet har de rigtige kompetencer .