- STANDBY.DK - https://standby.dk -

HORESTA: Sænk hotelmomsen

HORESTA opfordrer regeringen til at sænke den danske hotelmoms. Det sker, efter at den svenske regering har fremlagt et forslag om at sænke hotelmomsen fra de nuværende 12 procent til 6. Forslaget indebærer samtidig en sænkelse af arbejdsgiverafgifterne f

Målet er at styrke Sverige i den internationale konkurrence om turister. Men nedsættelsen vil samtidig svække den danske konkurrencekraft.



– Overnatningsmarkedet er et marked i kraftig vækst, og et marked, som også i de kommende år vil vokse betragteligt. Derfor er det helt rigtigt set af svenskerne at sænke momsen, fordi det vil give dem en betydelig konkurrencefordel. Blandt andet derfor er Danmark nødt til at reagere, siger HORESTAs formand, Jan Laursen.



Han ærgrer sig over, at den danske regering hidtil ikke har haft modet til at gå samme vej som svenskerne. Beregninger fra HORESTA har tidligere vist, at det på sigt vil give statskassen flere indtægter, hvis hotelmomsen bliver sænket. Det skyldes, at den lavere moms vil trække flere turister til landet og dermed øge de offentlige indtægter. Selv om turismen internationalt set er vokset eksplosivt siden slutningen af 90´erne, har Danmark siden 1999 mistet knapt 8 procent af de udenlandske overnatninger.



– Den svenske momsnedsættelse vil skade os yderligere i konkurrencen. Det er der ingen tvivl om. Ikke kun i hovedstadsområdet men i hele landet. Når turister eller forretningsrejsende skal vælge mellem Sverige og Danmark spiller prisniveauet selvfølgelig en rolle, uanset hvor i landet man vælger at booke et værelse, siger Jan Laursen.



Han gør opmærksom på, at prisen er en langt mere afgørende faktor i dag end tidligere, fordi der på internettet er total prisgennemsigtighed. Det er meget let at sammenligne prisen for at vælge Danmark og Sverige.



– Og det gælder jo ikke kun de udenlandske turister. Når danskerne skal vælge mellem at holde ferie hjemme eller i udlandet, eller virksomhederne skal vælge hvor de vil afholde et kursus eller konferencearrangementer, er prisen selvfølgelig også et vigtigt parameter, siger Jan Laursen.






Skrevet af