- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Pengejagt udfordrer sikkerhed i Københavns Lufthavn

Lufthavnens nye ejer, en australsk kapitalfond, anklages af Verdensforbundet for vagt- og sikkerhedspersonale, for at sætte hensynet til profit over sikkerhed.
Statens Luftfartsvæsen og Københavns Lufthavn afviser kritikken.

Verdensforbundet, Union Network International, ”fordømmer” de effektiviseringer, Københavns Lufthavns nye ejer, den australske kapitalfond Macquaire, tilsyneladende er i gang med i Kastrup.



I en udtalelse beskylder verdensforbundet Macquarie for at være parat til at sætte sikkerheden over styr i jagten på profit. ”Har de glemt 11. september?,” spørger amerikaneren Tom Balanoff, verdenspræsident for 15 millioner vagt- og sikkerhedsfolk.



De danske fagforeninger, 3F og Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning hævder, at Københavns Lufthavn vil nedlægge 150 stillinger. Over halvdelen, cirka 70 stillinger, skal findes blandt sikkerhedspersonalet.

”Dét er vi meget bekymrede over,” sagde Tom Balanoff på sikkerhedsvagternes verdenskongres: ”Vi tror ikke, at verden er mere sikker i dag, end for fem år siden.”



Statens Luftfartvæsen, SLV, som fører tilsyn med sikkerhedsstandarden i lufthavnen, og som har godkendt ændringerne i Kastrup, afviser, at der skulle være et sikkerhedsproblem.

”Ændringerne lever op til myndighedskravene,” siger Keld Zülow, sikkerhedschef i SLV.



Mogens Kornbo, underdirektør i Københavns Lufthavn, er fortørnet over, at vagtforbundene peger på, at der skulle være et sikkerhedsproblem. ”Vi har et midlertidigt stop for ansættelser. Hvor mange færre stillinger, det fører til, kan jeg ikke svare på nu,” siger underdirektøren til Politiken.



Det har også været fremme, at lufthavnen vil gennemføre besparelser for 180 millioner kroner i år, men også det tal lægger Mogens Kornbo afstand til.

”Der er ikke tale om en besparelser på 180 millioner kroner eller noget i den størrelsesorden. Der er tale om, at vi er i færd med at gøre vores forretning mere effektiv.”



Også flyselskaberne har kritiseret lufthavnens ledelse for at skabe serviceforringelser, og de mange modstridende udmeldinger har fået finansminister Thor Pedersen til at kræve en forklaring af lufthavnens bestyrelse på, hvad der egentlig er besluttet.



Macquarie Airports har aktiemajoriteten i Københavns Lufthavn, mens staten, som ikke er med i bestyrelsen, ejer 38 procent.

Skrevet af