Sætter stort jetfly ind i fast plan fra efteråret i stedet for en Q 400, det giver 400 pladser mere hver dag.
Fra mandag den 29. oktober øger SAS trafikken mellem København og Tirstrup med ikke mindre end 25 procent. I stedet for 1.300 pladser bliver der 1,700 pladser om hverdage. Det sker fordi der indsættes MD 80 jet i stedet for en Q 400.
På den måde bliver der 45.000 ekstra flysæder i hele vinterprogrammet. Flyvetiden er stort set den samme, da en stor jet slet ikke kan nå op i normalt flyvehøjde på den korte strækning.
“Prioriteringen af Århus sker, fordi ruten er meget vigtig for vore kunder. For at tage hensyn til vore meget rejsende kunder på netop den rute, har SAS inden vinterprogrammet blev fastlagt været i dialog med pendlerklubben. Det har givet os gode ideer,” siger rutechefen Morten Malmros fra SAS.
Der er også hårdt brug for de resterende Q 400 på andre ruter, fordi de to havarerede fly er ude af drift.