- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Sådan gør de andre med Q 400 fly

Flybe i Storbritannien, der har 74 fly af samme type, meddeler, at kun seks er omfattet af fabrikkens stopsignal. - Austrian lader sine 10 fly stå på jorden indtil videre.

Bombardier fabrikken i Toronto har været meget længe om at komme med forståelige udmeldinger om det kriseramte fly Dash 8 Q 400 efter SAS havariet i søndags. I går kom så endelig en melding om, at alle fly af typen med over 10.000 flyvninger skal blive på jorden. Indtil man finder frem til, hvad der er galt.



Det gælder naturligvis også alle andre selskaber med den type fly. Et af de største er lavprisselskabet Flybe med base i Birmingham og Glasgow og et stort europisk rutenet.



Flybe har 74 Q 400, men kun seks, som har fløjet over de 10.000 flyvninger, og indtil weekenden regner man med at aflyse 30 daglige afgange ud af 470. “Vi er tilbage på fuld styrke i løbet af få dage, antageligt til weekenden,” sagde en talsmand i går fra selskabet.



I USA har Horizon Airlines, der er launch costomer (“søsætningsselskab”, ligesom SAS i Europa) 33 Q 400 og 19 af dem bliver nu på jorden. “Vi tog beslutningen om at grounde dem, inden Bombardier kom med anbefalingen, efter problemer i Danmark, sagde en talsmand fra selskabet i går.



Frontier Airlines er i gang med opstart af et lavprisselskab med navnet Lynx Aviation og har modtaget to spritnye Q 400, som ikke er omfattet af stoppet. Yderligere en halv snes leveres fra fabrikken i det nye år.



Som tidligere nævnt har japanske ANA grounded alle sine fly efter farlig landing, da forbindelsen til næsehjulet svigtede i maj.



Endelig har SAS partnere i Star Alliance, Austrian Airlines, 10 fly af typen, og de er alle taget ud af operation indtil videre. “Vi følger punktligt de resultater og beslutninger, som Bombardier kommer frem til,” meddelte selskabet i går til den østrigske og internationale presse.



Til Berlingske Tidende siger kommunikationschefen fra Bombardier til spørgsmålet om, hvorfor det ikke er alle flyene, der har fået det røde kort:



“Vi har fulgt rådet fra vores teknikere og fra producenterne af landingsstellet, og vores anbefaling er nu, at fly, der har haft mere end 10.000 flyvninger, holdes på jorden indtil vores undersøgelse er afsluttet.”

-ejv




Skrevet af