- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Fredagsklummen – En aften, der sættes pris på

”Danish Travel Award er en award, der ikke tæller - hvis man ikke selv vinder den,” sagde en vinder af en Danish Travel Award. De blev overrakt i aftes på Hilton Copenhagen Airport ved et festligt arrangement.

Af Henrik Baumgarten



Den årlige Danish Travel Award-aften er noget, vi alle ser frem til. Aftenen er den suverænt største på sit niveau i den danske rejsebranche, hvor nærmest alle chefer er på plads.



Det er et godt initiativ, vores ærede ejer og kolleger Stand By med hjælp af de gode sponsorer gennemførte for 13. gang i aftes.

(Se vinderlisten i bunden af denne klumme)



Der var i år 21 awards, de fleste vindere var ”logiske” nok, og der var ikke så mange overraskelser. Den største undtagelse var vel vinderen af en af de nye kategorier, store krydstogtskibe.

Her sejlede Holland America Line med førsteprisen – et rederi færre end få formentlig kender, og hvor f.eks. Royal Caribbean kunne forventes at være på toppen – men RCCL var ikke engang blandt de tre højest placerede i gruppen…



Når f.eks. Holland America vinder skyldes det forudsætningen for, at man kan komme på listen – at, i dette tilfælde, rederiet, skal have et mindste-antal stemmer – disse kombineres så med, hvor højt passageren rangerer produktet på en skala fra 1 til 7, med 7 som det bedste.



Royal Caribbean fik langt de fleste stemmer – men lå lavere i vurderingen fra kunderne, end de der havde sejlet med f.eks. Holland America.



Aftenen største emotionelle højdepunkt kom, da Lufthansas John Nielsen, der nu også er country manager for Swiss, modtog Danish Travel Award’en på vegne af Swiss som bedste europæiske flyselskab.

Pia Lind har i årevis ”bestyret” Swiss i Danmark – men efter Lufthansa overtog Swiss, valgte hun i år at skifte og blive ny salgschef for Avis Biludlejning.



Og John Nielsen var stor nok til at bede Pia Lind komme på scenen og modtage hyldesten. Meget flot! Og måske et godt ”punktum” for Pia Linds 29 år i Swiss, når der nu aldrig kom nogen afskedsreception.

I hvert fald var det lange bifald til Pia fra de 300 gæster aftenens klart længste og det mest hjertelige.



Når vi er ved flyselskaberne, var to mindre pudsigheder, at ingen af de Store europæiske flyselskaber landede på top 3-listen.

Og at Air Berlin både vandt kategorien som bedste lavprisselskab – OG blev nr. 3 blandt bedste europæiske var også bemærkelsesværdigt.



Jeg plejer at efterlyse et stykke original kunst som tegn på hæderen, i stedet for den fjollede forgyldte Oscar-statuette – f.eks. ”den flyvende kuffert.” Rygtet har det, at dette nu overvejes til næste år.



Og så skulle jeg hilse fra repræsentanter i incomingbranchen. Ikke ligefrem rejsebranchens synligste, men alligevel, de savner en Danish Travel Award til bedste incomingbureau…



Efter Stand By sidste år overtog Take Off, er jeg kommet tættere på Danish Travel Award; jeg får f.eks. lov til at skrive oplægget til den speak, aftenens konferencier, min kære ven Jes Dorph-Petersen, bruger som sit udkast.



Og så har jeg jo også i vores fælles lokaler i dagligdagen hørt, at over 200 inviterede til denne flotte aften ikke engang gider takke ja eller nej til indbydelsen. En etikettestil, eller mangel på samme, jeg ikke forstår.



Men det til trods, var årets Danish Travel Award igen en flot aften, hvor der blev minglet og hygget efter prisuddelingerne. Vi glæder os til næste år… Hvad enten det bliver øst eller vest for Storebælt…



Take Off har et par sider om Danish Travel Award i vort oktober-nummer, mens Stand By i sin november-udgave har en kæmpereportage fra aftenen.



Uden sponsorer ingen Danish Travel Award-aften – sponsorerne var i år Diners Club, Gouda Rejseforsikring, Hilton Copenhagen Airport og Travelport.

Og underholdningen var sponseret af det franske turistkontor i Danmark.



Hvad synes du? Var det så’n generelt de rigtige vindere af årets Danish Travel Award?

Stem i Quick Poll.



Her er rækkefølgen som priserne blev uddelt i, i aftes – navnet i parentes er SIDSTE års vinder:



Bedste Turoperatør:

Billetkontoret foran Profil Rejser og DSB Tours. (Profil Rejser)

(Vinderen findes ved afstemning i rejsebranchen).



Bedste krydstogtsrederi med skibe til under 1.000 passagerer:

Seabourn foran Silversea Cruises og Azamara Cruises

(Ny kategori, valgt af rejsebureaumedarbejdere og forbrugere)



Bedste krydstogtsrederi, med skibe til over 1.000 passagerer:

Holland America Line foran Cunard Lines og Princess Cruises.

(Ny kategori, valgt af rejsebureaumedarbejdere og forbrugere)



Bedste Biludlejningsselskab:

Hertz foran Avis og Europcar (Europcar)

(Valgt af rejsebureaumedarbejderne)



Bedste Udenlandske Turistkontor med repræsentation i Danmark:

Portugal foran Tyskland og Spanien (Grønland)

(Vinderen findes ved afstemning i rejsebranchen samt via analysebureauets ”mystery shopping,” hvor man måler hvor hurtigt telefonen besvares, hvor hurtigt de ønskede kataloger kommer frem osv.)



Bedste hotel udenfor København:

Radisson SAS Århus foran Radisson SAS Silkeborg og Guldsmeden Århus. (Radisson SAS Århus)

(Valgt af rejsebureaumedarbejderne)



Bedste hotel i København:

Hilton Copenhagen Airport foran Skt. Petri og Marriott (Hilton Copenhagen Airport)

(Valgt af rejsebureaumedarbejderne)



Bedste hotelkæde med hotel i Danmark:

First Hotels foran Radisson SAS og Marriott (First)

(Valgt af rejsebureaumedarbejderne)



Bedste Forretningsrejsebureau:

BCD Travel foran VIA Travel og Vejle Rejser (Vejle Rejser)

(Valgt blandt medarbejderne i rejsebranchen samt travel managers i store firmaer og offentlige virksomheder).



Bedste Leisure Rejsebureau:

Profil Rejser foran Albatros Travel og FDM Travel (Albatros Travel)

(Valgt af forbrugerne – der er taget hensyn til antal stemmer på bureauerne samt hvor højt forbrugerne vurderede kvaliteten af rejsen)



Bedste Busrejsearrangør:

Gislev Rejser foran Papuga og Riis Rejser (Gislev Rejser)

(Valgt af forbrugerne)



Bedste Turistland i Europa:

Portugal foran Grækenland og Italien

(Ny kategori, valgt af forbrugerne)



Bedste Turistland udenfor Europa:

Thailand foran Sydafrika og Australien

(Ny kategori, valgt af forbrugerne)



Bedste charterbureau:

Århus Charter foran Club La Santa og Bravo Tours (Atlantis Rejser)

(Valgt af forbrugerne)



Bedste Charterflyselskab:

SAS Danmark foran Thomas Cook Airlines Scandinavia og

TuiFly Nordic (SAS Danmark)

(Valgt af forbrugerne)



Bedste Lavprisflyselskab:

Air Berlin foran Sterling og Ryanair (Air Berlin)

(Valgt af forbrugerne – Sterling og Ryanair havde præcis lige mange stemmer)



Bedste danske Indenrigsflyselskab:

SAS foran Cimber og Sterling (SAS)

(Valgt af rejsebranchen og forbrugerne)



Bedste Europæiske Flyselskab:

Swiss foran Air Berlin og Finnair (Finnair)

(Valgt af rejsebranchen og forbrugerne)



Bedste Interkontinentale Flyselskab:

Singapore Airlines foran Thai Airways og Virgin Atlantic (Singapore Airlines)

(Valgt af rejsebranchen og forbrugerne)



Bedste Passagerrederi med trafik på Danmark:

DFDS Seaways foran Stena Line og Mols-Linien (DFDS)

(Valgt af forbrugerne)



Bedste sælger i rejsebranchen:

Lisbeth Simonsen fra First Hotels foran John Solové fra SAS og Anette MacAllan fra Air France KLM (John Solové)

(Valgt af rejsebranchen)

Skrevet af