Europæisk enighed om direktiv, der vil betyde færre forsinkelser, øget kapacitet, lavere omkostninger og mindre miljøsvineri.
Det europæiske luftrum er i dag præget af forskellige nationale regler, som forsinker trafikken og betyder, at luftfartsselskaberne er tvunget til at flyve zig-zag gennem Europa, med omkostninger for både passagerer og miljø.
På et rådsmøde forleden blandt EU’s transportministre var der bred enighed om etableringen af det fælles europæiske luftrum samt det såkaldte Eurovignette-direktiv, som er et led i EU’s arbejde for mere miljørigtig godstransport.
Fuldt gennemført skønnes direktivet at betyde 40 % færre forsinkelser, 73 % øget kapacitet, øget sikkerhed, lavere omkostninger og ikke mindst 10 % mindre CO2-udledning. På grund af et enkelt udestående formelt spørgsmål kunne der imidlertid ikke ske en formel vedtagelse.
Transportminister Lars Barfoed (foto) udtaler:
”Vi har i dag reelt opnået et gennembrud for en bedre og renere lufttrafik. Men det er samtidig vigtigt, at der er en passende balance mellem hensynet til mobilitet af gods og hensynet til transportsektorens påvirkning af miljøet.
Afgifterne skal tjene et hensigtsmæssigt formål. Det er ikke et mål i sig selv at opkræve ekstra afgifter af godstransportsektoren – det er der ingen der er tjent med.
Jeg håber, at vi inden længe kan opnå enighed i Rådet om en afbalanceret løsning, som begrænser transportsektorens påvirkning af miljøet.”