- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Debat: Skarp kritik af kontroversielt rejsebureau

”FlyingOffices moral kan jeg ikke støtte,” skriver Ole Garde, der grundlagde bureauet, men solgte det siden, i dette debatindlæg.

Af Ole Garde, direktør i AirTiki



Jeg er de seneste dage blevet ufrivilligt involveret i FlyingOffices konkurs. Dette er sket, både fordi tidligere kunder i FlyingOffice har fundet mit navn nævnt i forbindelse med FlyingOffice på Internettet, samt fordi tidligere kollegaer har spurgt, om jeg stadig ejer det konkursramte bureau.



Jeg ønsker derfor at gøre følgende helt klart:



1:

Jeg startede FlyingOffice for små 10 år siden, men solgte min del af FlyingOffice A/S for mere end to år siden til Asger Jørnow, og har intet haft med bureauet at gøre siden.



2:

Jeg tager meget stærk afstand fra forløbet at konkursen. De nuværende ejere har åbenbart startet et nyt selskab, INDEN de sendte konkursbegæringen, og uden at der endnu er afsagt konkursdekret og udnævnt kurator. De har fortsat rejsebureau-aktiviteterne i FlyingOffices lokaler og med FlyingOffices udstyr og inventar. Ja, selv med FlyingOffices gamle telefonnummer.



De udtaler til pressen, at deres kunder er meget forstående. På trods af, at der foreligger flere politianmeldelser fra tidligere kunder, hvoraf en kunde oplyser, at han betalte for sin rejse mindre end 30 minutter, før selskabet meddelte konkurs på deres hjemmeside.



3:

I forbindelse med salget af FlyingOffice, fik de nye ejere lov til at benytte SuftSuitCase software inden for det eksisterende selskab.



Thomas Kjær og Asger Jørnow benytter stadigt min software i deres nye selskab uden tilladelse. Vi har bedt dem om at ophøre med dette omgående, og fremsender fogedforbudsbegæring i løbet af få dage, hvis misbruget fortsætter.



Det er svære tider for de fleste af os i rejsebranchen. Det er nok desværre sandsynligt, at nogle bureauer (og flyselskaber for den sags skyld) ikke kan klare den voldsomme krise, vi alle oplever for tiden.



At erklære sit eget rejsebureau konkurs er den absolut sidste udvej. Så har man kæmpet og tabt. Det kan man på mange måder have respekt for, hvis man ved, at bureauet har gjort sit yderste for kunder og leverandører. Men FlyingOffices moral kan jeg ikke støtte.



Vi befinder os i en tid med større og større krav fra politikere og fra Rejsegarantifonden. Mange af dem er rimelige, men kan være svære for bureauerne at honorere. Kravene kommer, fordi nogle ganske få bureauer ikke kan finde ud af at tackle deres moralske forpligtelse over for deres kunder på forsvarlig vis, som f.eks. FlyingOffice i forbindelse med konkursen.



Lad os andre støtte og hjælpe hinanden i krisen, og sørge for, at rejsebranchen i Danmark stadigt har den høje moral, vi – trods alt – har oplevet igennem de sidste mange år.



Ole Garde

Direktør

AirTiki

Dane Travel






Skrevet af