- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kommentaren/Spidsen

Rejsebranchen skvulper i nationaløkonomis tidevand

Af
Karsten Madsen
Ansvarshavende chefredaktør, Take off

På Take Off har vi kunnet glæde os over mere salg i 1. kvartal end 1. kvartal sidste år. En tendens som afspejler vore interne prioriteringer. Lidt mindre på tekstsideannoncer. Lidt mere på alt andet. Samlet altså mere end sidste år.



Også interessant fordi Børsens i øvrigt fremragende Media-tillæg må konstatere, at de danske annoncører – og rejsebranchen nævnes specifikt – har svigtet printmedierne dvs. dag- og fagblade i årets 1. kvartal.



Det går så godt med at sælge rejser og flysæder og hotelpladser og færgebilletter, at det ikke er nødvendigt at gribe til ekstra annoncekroner.



I virkeligheden er rejsebranchens vigende lyst til annoncering udtryk for, at det går forrygende for bureauer, selskaber og alle andre.



Hvis et rejsebureau ikke kan tjene penge i denne tid, er det nok en god ide at vælge en anden metier.



Går det kun lige til øllet, kan man godt indstille sig på værre tider fremover.



Og de kan være tættere på, end nogen aner.



Efter 10 år i dok tromler Tysklands økonomi nu frem. Efter regeringsskiftet er tilliden vendt tilbage blandt tyske forbrugere og hos tysk erhvervsliv.



Det får den europæiske rente til at stige. Og den danske følger med. Så selv om vi har en af verdens stærke økonomier og en klar vinderposition, når det gælder erhvervsklima, målt i forhold til alle andre nationer, er den hellige grav ikke vel forvaret.



Økonomi er jo en underlig størrelse.



Får danskerne en følelse af usikkerhed, der ikke har været siden årtusindskiftet, bliver der lidt længere mellem ferierejserne. Og så kan en mere negativ spiral måske gå i gang.



Det er næppe store udsving i starten. Dansk økonomi er bundsolid. Men lidt skvulp i dansk økonomis havblå overflade kan nu forekomme.



Når den tid kommer, skal rejsebranche og turisterhverv være klar med nye værktøjer for at opretholde indtjening og omsætning.



Men det er nu, mens alt stadig går godt – og man kan spare på annoncekronerne – at man skal overveje, hvad man skal.


Skrevet af