Landets primære turistattraktioner havde i fjor knap 26 mio. besøgende, godt 800.000 flere end året før. Tivoli topper atter.
Tallene stammer fra VisitDenmarks attraktionsstatistisk, baseret på Danmarks Statistiks Museumsstatisk suppleret med indberetninger fra de fire største attraktionssammenslutninger.
De ti største attraktioner i 2004 var Tivoli med 4,3 mio. besøgende, Dyrehavsbakken havde 2,5 mio. og Legoland 1,5 mio. besøgende.
Zoologisk Have i København var nr. 4 med 1,2 mio. besøgende.
De øvrige på Top 10 har fra omkring en halv million gæster og nedefter: Faarup Sommerland, BonBon-Land, Louisiana, Djurs Sommerland, Odense Zoo og Aalborg Zoologiske Have.
Hver femte turist besøger forlystelsesparker, dyreparker eller badelande under deres ophold.
”Attraktionerne er et væsentligt element i ferien. Derfor er det afgørende, at de tilbyder nye som velkendte oplevelser – og markedsfører dem over for de udenlandske gæster. Forlystelsesparker med fremgang i forhold 2003 havde alle nye forlystelser i 2004,” siger marketingdirektør i VisitDenmark, Dorte Kiilerich.
VisitDenmark har inviteret store og små attraktioner til endnu international markedsføringssamarbejde.