- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Fredagskommentaren af Ejvind Olesen

Næste fredag foregår det i Højesteret mellem Wasteels Rejser og SAS, der vandt med 2-1 i første omgang.



JEG HAR aldrig kunnet forstå det. Jeg kommer nok heller ikke til det. Forstå hvorfor SAS havde så travlt med at screene agenterne af med hensyn til kommission.



Sikkert nok fordi jeg er gammel og ikke omstillingsparat nok. Fordi jeg til fulde tror på, at salg kan ske via ekspertise og talent frem for ren og skær teknik. Fordi jeg tror på, at loyalitet og dygtighed et eller andet sted også skal belønnes.



Mere direkte: Jeg forstår ikke hvorfor alle ruteselskaber havde så travlt med at fjerne provisionen til rejsebureauerne. SAS gik mere i front med ideen end de fleste andre.



Først ved et decideret udsultningsprogram gennem løbende nedsættelse, sidst ved helt at fjerne den form for provision. Noget som har taget – og vil tage – livet af flere små dygtige rejsebureauer.



Hvis kunderne hellere vil bruge nettet, så lad dem dog! Men da er det dem, der udsulter bureauerne, ikke flyselskaberne ,som gennem alle årene har levet fedt på, at rejsebureauerne solgte 80-90 procent af produktionen. Og kundernes loyalitet over for bureauerne er sikkert større end over for flyselskaberne. Ikke mindst i provinsen.



Til gengæld siger flyselskaberne, ”at de sandelig også har sikret bureauerne en form for luksusliv i mange år” ved at betale op til ni procent plus, plus.



Jeg har svært ved at tro, at de fleste firmaer ikke ville være godt tilfreds med at få solgt hovedparten af deres vare for en omkostning på en halv snes procent. Udover provisionen kom så andre form for støtte til programmer, annoncering, kurser etc., men selv 20 procent er vel billig sluppet, hvis man har en hær af lokale, loyale agenter.



MED BORTFALDET af provisionen faldt bemærkelsesværdigt også salget af de dyreste billetter bort. Det skete ganske vist sammen med, at spareiveren greb rejselivet, og lavprisselskaberne rullede frem. Der gik faktisk sport i at fortælle de store og små kunder, ”at de var godt dumme, hvis de ikke krøb ned til laveste billetkategori.”



Tænk, hvis man nu havde haft en salgsstab af agenter, som fortsat kunne sikre sig selv en god fortjeneste ved at sælge business class frem for økonomiklasse. Og at de samme agenter havde så gode kontakter og sælgerevne, at de kunne overbevise deres faste kunder om ”at det fortsat ikke er alle danskere, der handler i Netto”.



Der er faktisk også folk, der i dag handler i en boghandel eller en vinhandel, selv om de kan købe billigere via nettet.



Men sådan skulle det ikke gå, og i dag er de store bureauer tilsyneladende tilfreds med de aftaler, de har fået, for eksempel med SAS. Jeg har for længst opgivet at finde ud af, hvordan de er skruet sammen. Men, de mindre bureauer lider voldsomt. De er udsat for konstant kritik fra kunderne, hver gang de ydmygt skriver er ekspeditionsgebyr på. Nogle af dem fortjenerne måske ikke bedre, men mange af dem gør.



PÅ NÆSTE fredag går det løs igen, denne gang i Højesteret mellem Wasteels Rejser på vegne af Danmarks Rejsebureau Forening, hvis medlemmer er splittet, og SAS, i sagen om det lovlige i helt at fjerne provisionen, som en ydelse for salg af billetter i forhold til IATA-kontrakten.



Sagen blev fulgt af mange flyselskaber og rejsebureauer sidste sommer i landsretten, hvor stillingen blev 2-1 i SAS favør. Nu er vi nået til finalen med fem højesteretsdommere.



Ole Egholm, som direktør i Wasteels, har tidligere skrevet her i Take Off Weekly om sagen, og flertallet i ugens quick poll dengang mente, at SAS også vil vinde i Højesteret.



Nu stiller vi det helt banale spørgsmål i olympisk ånd: Var det fair, at SAS stoppe provision? Denne gang er det både følelser og sund fornuft, der skal give svaret

Skrevet af