- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Ældre krydstogtskibe overlever ikke coronakrisen

Hvert 10. krydstogtskib kommer måske ikke ud at sejle efter coronakrisen, viser ny opgørelse. Skibe bygget i 1980’erne og starten af 1990’erne er i farezonen for at blive ophugget, siger ekspert.

Flyselskaber førtidspensionerer under coronakrisen ældre eller brændstofslugende flytyper som Boeing B747 og B777 eller Airbus A340 og A380. Også krydstogtrederierne bruger også coronakrisen til at rydde op og udfase gamle skibe.

Det sker blandt andet ud fra betragtningen om, at efterspørgslen efter coronakrisen formentlig vil være mindre og at der derfor er brug for færre skibe.

Travelweekly.com skriver, at op mod 30 oceangående krydstogtskibe kan komme på tabslisten over coronakrisen.

Holder det tal, vil det svare til cirka et ud af ti af verdens nuværende oceangående krydstogtskibe. Der er også krydstogtskibe der kun bruges til flod- og kanalsejladser.

38 af verdens krydstogtrederier er medlem af krydstogtrederiernes brancheorganisation, CLIA, Cruise Lines International Association. Medlemmernes foreløbig 277 skibe udgør samlet 95 procent af verdens samlede krydstogtkapacitet. Normalt har CLIA’s medlemmer over 30 millioner krydstogtpassagerer om året.

Verdens største krydstogtrederi, amerikanske Carnival Corp., har oplyst at det indenfor de kommende tre måneder forventer at udfase seks af de sine over 100 krydstogtskibe fordelt på ni flydende varemærker. Et af disse er Costa Cruises, der netop har taget det 23 år gamle skib Costa Victoria ud af produktion og sendt det til ophugning i Italien.

Farvel til 30 krydstogtskibe
Peter Shaerf, administrerende direktør i AMA Capital Partners, en investeringsbank med fokus på den maritime sektor, siger til Travelweekly.com:

”Jeg forventer indenfor halvandet år, at vi vil se omkring 30 krydstogtskibe blive taget ud af produktion og solgt eller ophugget. Det bliver de gamle skibe, for når krydstogtbranchen kommer tilbage, vil publikum ikke efterspørge krydstogter med gamle skibe.”

Peter Shaerf forudser også, at det spanske krydstogtrederi Pullmantur helt forsvinder. Rederiet, der er 49 procent ejet af Royal Caribbean Cruises, gik sidste måned i kontrolleret betalingsstandsning. Pullmantur har kun tre skibe, alle er omkring 30 år gamle.

Hvis mange krydstogtskibe bliver taget ud af drift af deres nuværende operatører, kan det blive svært at finde købere til ældre skibe og få disse handler finansieret. Det øger sandsynligheden for, at skibe i stedet bliver ophugget.

Ifølge Peter Shaerf er alle krydstogtskibe bygget siden 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne i farezonen for at blive ophugget.

Relaterede artikler:

Stort krydstogtrederi får ny salgschef i Danmark

Ingen udsigt til krydstogtskibe i Danmark i år

Nye milliarder holder krydstogtgigant flydende