- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Air France tror på overskud

For første gang siden finanskrisens start i 2008 forventer Air France overskud på dette års driftsresultat. Men ledelsen af Air France har tøvet for længe med nødvendige ændringer i kampen mod de europæiske lavprisselskaber og Gulf-selskaberne, siger tidligere topchef i flyselskabet.

For første gang siden finanskrisens start i 2008 forventer Air France overskud på dette års driftsresultat. Men ledelsen af Air France har tøvet for længe med nødvendige ændringer i kampen mod de europæiske lavprisselskaber og Gulf-selskaberne, siger tidligere topchef i flyselskabet.

Air France sov i timen, da finanskrisen begyndte i 2008. Da startede passagertallene med at falde samtidig med, at de tre store selskaber fra Den persiske Gulf (Emirates, Etihad og Qatar Airways) øgede deres flådeopbygning. Det vigende antal rejsende fik mange af bl.a. Europas flyselskaber til at skære ned og tilpasse sig. Men det gjorde Air France ikke – og selskabet har ikke siden fløjet med overskud.

Sådan lyder kritikken af Air France fra en tidligere topchef i flyselskabet, der i dag arbejder for en af Air Frances hastigt voksende konkurrenter, skriver nyhedsbureauet Reuters.

“Hvis man vil konkurrere med lavprisselskaberne og forhindre dem i at blive for store på kort tid, må man starte med at få styr på sit eget budget. Det gjorde vi ikke dengang i Air France; vi udskød og tøvede,” siger den tidligere topchef.

Air France er i denne tid i gang med nye øvelser for at få forbedret sin økonomi. Der skal formentlig fyres 2.900 af de 64.000 ansatte. Flyselskabet vil også lukke fem af sine mindst profitable 80 langruter og udfase 14 af sine 107 langrutefly osv.

Air France prøver at få sit eget lavprisselskab, KLM’s Transavia, udbygget – hvilket også har betydet stor modstand fra fagforeningerne. Samtidig vil Air France have sine piloter til at arbejde mere for den samme løn, hvilket piloterne afviser. En pilotstrejke tidligere i år gav selskabet et tab på 3,5 milliarder kr.

Men Air Frances koncernchef, Frederic Gagey, siger, at allerede gennemførte besparelser vil føre til sorte tal på bundlinjen i år: ”Air France skal ikke ned i anden division. Takket være bl.a. de gennemførte besparelser får vi driftsoverskud i år, hvilket ikke har været tilfældet siden 2008.”

Men en analytiker siger, at koncernchefen er meget optimistisk – og at overskuddet i bedste fald bliver på 130 mio. euro i år, ud af en koncernomsætning på 25 milliarder euro.

En anden analytiker siger til Reuters, at Air Frances værste scenarie er de kommende ti år at blive et nyt Alitalia, der synker med en stadig dårligere økonomi – og ender med at blive købt af et af de tre store Gulf-selskaber. Etihad fra Abu Dhabi ejer i dag 49 pct. af Alitalia.

Endnu en analytiker siger til nyhedsbureauet, at Air France-koncernen også kan flytte flere af sine ruter fra Paris til Amsterdam. Herfra kan KLM, som Air France købte i 2004, flyve flere af langruterne.