- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Aller har både penge og mod på rejsebranchen

WEEKENDKLUMME: Men om det ligefrem er klogt at jagte nye indtægter med den plan, kan man da godt sætte spørgsmålstegn ved. Et udsagn fra Allers direktør om, at Nyhavn Rejser naturligvis ikke skal have særlige fordele i koncernens medier, gør det sværere at forstå meningen med opkøbet.

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Men om det ligefrem er klogt at jagte nye indtægter med den plan, kan man da godt sætte spørgsmålstegn ved. Et udsagn fra Allers direktør om, at Nyhavn Rejser naturligvis ikke skal have særlige fordele i koncernens medier, gør det sværere at forstå meningen med opkøbet.

Af Ejvind Olesen       

Med købet af Nyhavn Rejser rykker Aller ind i et for dem helt nyt marked. Det er i sig selv både spændende og dristigt, men det er selvfølgelig ikke så svært at være dristig, når man har midler nok til at tage chancer.

Den velhavende bladkoncern vil skabe flere oplevelser for sine læsere i et dalende marked på print og en indsats i det digitale univers, som ikke indtil nu i hvert fald er slået igennem – og måske heller ikke gør det for den type blade. Hvem kan sidde hos damefrisøren og blade i et digitalt Billed Bladet eller Familie Journal?

Nyhavn Rejser er et godt og veldrevet rejsebureau med en omsætning omkring 300 mio. kr. Salgsprisen for de 70 procent er ikke offentliggjort på trods af gætterierne. Bagmanden for handelen er lederen af leisureafdelingen hos Aller, den tidligere direktør hos Spies, Rikki Sølling, som dengang gjorde et godt indtryk i rejsebranchen.

Rammerne er altså de bedst tænkelige, men hvordan med synergien? Jeg mener et sted i ugens løb at have læst, at adm. direktør Pål Thore Krosby fra Aller har udtalt, at Nyhavn Rejser da ikke skulle have særlige fordele i Allers medier i forhold til andre rejsearrangører.

Hvis ikke det er tilfældet, forstår jeg ikke rigtigt meningen. Der skal skabes særlige oplevelser. Skal det ikke være unikke rejser, som man har råd til at gøre netop til noget specielt, fordi man ikke behøver at tænke på den dyre annoncepris?

Forhåbentlig vil man da forædle produktet i det, man så ofte kalder læserrejser, som i de fleste tilfælde blot er rejsearrangørens overskudslager, der skal skydes af i en fart og derfor tilbydes med rabat i stedet for annoncering.

Det hører til sjældenhederne, at hverken avisen eller bureauet krænger sig ud i den anledning.

Det kan Nyhavn og Aller til gengæld gøre uden, at økonomien løber løbsk. Her kan skabes en masse andre synergieffekter, hvor parterne udnytter hinanden til netop at skabe forædlede rejseoplevelser.

Jeg ved udmærket, koncernchefen frygter at blive anklaget for, at journalisterne sættes til at skrive positivt om rejsebureauets produkter. Den fare er helt klart til stede, hvis det da er en fare?

Endelig vil det nok være en god ide, hvis Nyhavn Rejser fra nu af satser på kvinderne. Det er i øvrigt også dem, der ofte bestemmer, hvor ferien skal gå hen. Og det er hvert fald dem, der er i klart flertal hos læserne af Billed Bladet, Femina og Familie Journalen. Med hensyn til den sidste kunne man lægge ud med en strikke-tur til Shetlandsøerne. Der er masser af uld og frisk luft.

God weekend