Amadeus ønsker at være foran, når det gælder AI-løsninger til rejsebranchen. Derfor er man gået sammen med Google Cloud om udviklingsarbejdet.
Et nyt partnerskab har set dagens lys. Amadeus og Google vil nemlig samarbejde om at bruge Googles cloud-teknologi til at styrke Amadeus’ arbejde med at udvikle AI-løsninger til rejse- og turismebranchen.
Aftalen betyder, at Amadeus vil flytte en del af sin teknologiske platform til Google Cloud, hvilket ifølge Amadeus betyder, at man kan udnytte cloud-løsningens åbne, sikre og driftsikre infrastruktur. Det håber man kan forbedre driftssikkerheden og robustheden og øge fokus på kundernes behov, oplyser Amadeus i en pressemeddelelse.
Her lyder det også, at partnerskabet gør Amadeus i stand til at bygge fremtidige produkter med udgangspunkt i Google Clouds generative AI-løsninger og andre løsninger.
Giver flere muligheder
Hos Amadeus fortæller teknologidirektør Sylvain Roy, at man er spændte på, hvad det nye partnerskab kan føre med sig af muligheder.
“Vi er begejstrede for at indgå dette partnerskab med Google Cloud, som vil gøre det muligt for os at styrke vores multicloud-strategi og fremme innovation drevet af kunstig intelligens. Dette samarbejde vil give os mulighed for at udforske nye innovationsprojekter ved hjælp af Google Clouds data- og AI-kapaciteter, mens vi transformerer rejsebranchen ved at tilbyde enestående forbundethed og effektivitet til hele økosystemet,” siger han.
Amadeus uddyber, at Google Cloud betyder, at Amadeus nu får et større globalt fodaftryk på tværs af 42 regioner.
Derudover kommer Google Clouds ekspertise inden for dataanalyse og -forvaltning også til at give Amadeus en større manøvredygtighed og effektivitet, når data skal arbejde på tværs af mange forskellige systemer hos kunder, lyder det.
Samarbejder på flere fronter
Amadeus oplyser, at man kommer til at bruge Google Clouds løsninger på flere fronter. Med Google Clouds Vertex AI, som bruges til at udvikle AI-løsninger, får Amadeus adgang til et stort udvalg af store sprogmodeller (samme type kunstig intelligens som for eksempel ChatGPT, Google Gemini og Anthropics Claude, red.). Det betyder, at Amadeus kan søsætte hurtigere AI-løsninger.
Amadeus kommer også til at udforske en række af Google Clouds løsninger med henblik på at udvikle såkaldte AI-agenter – autonome computerprogrammer, som automatisk kan løse opgaver for virksomheder.
Amadeus håber, at man ved at få sådanne AI-agenter til at samarbejde med hinanden kan skabe konkrete fordele for både rejseudbydere og rejsende ved at tilbyde en mere flydende og mere sammenhængende rejseoplevelse.
Derudover undersøger de to virksomheder samarbejdsmuligheder for at forbedre nøjagtigheden i flysøgninger og håndteringen af flytilbud ved at integrere Amadeus MetaConnect og Amadeus Nevio med Google Flights og Googles tilbudshåndteringssystem (QPX), hvilket i sidste ende skal forbedre brugeroplevelsen og styrke flyselskabernes markedsposition.
Relaterede artikler:
Amadeus: Tvivl om datasikkerhed hos rejsebureauer