- STANDBY.DK - https://standby.dk -

American sagde farvel til trofast arbejdshest

American Airlines havde onsdag sidste passagerflyvning med den legendariske MD-80, som selskabet på et tidspunkt havde 362 af. De sidste 26 skal nu på en flykirkegård i Arizona.

McDonnell Douglas MD-80, en videreudvikling af DC-9, blev hos Oneworld-medlemmet American Airlines betegnet som Super 80. MD-80 har også kælenavnet Mad Dog.

I går, onsdag, havde American sin sidste MD-80 flyvning med passagerer fra Dallas til Chicago. Typen fløj navnlig indenrigs for American i USA.

American begyndte at modtage MD-80’erne tilbage i 1983, hvor de blandt andet afløste Boeing B727, der brugte meget mere brændstof end MD-80. Omvendt er MD-80’erne i dag afløst hos blandt andet American af nyere og mere moderne flytyper som Boeing B737-familien og Airbus A320-familien, der også bruger mindre brændstof.

I 2003 var AA oppe på at have 362 eksemplarer af MD-80, cirka hver tredje af de MD-80 fly som flyfabrikken McDonnell Douglas leverede – McDonnell Douglas blev i 1997 opkøbt af Boeing.

Noget af det specielle ved MD-80 familien er, at motorerne sidder bagude på flyet, mens nærmest alle moderne trafikfly i dag har motorerne under vingerne. Motorerne på MD-80’erne var Pratt & Whitney JT8D, oplyser American.

På vej mod kirkegården
Hovedparten af Americans sidste 26 MD-80 flyves nu til en flykirkegård ved Roswell i delstaten New Mexico.

MD-80-familien er dog stadig på vingerne – også i USA, hvor Delta Air Lines flyver med MD-88 versionen.

Selve American Airlines Group – med blandt andet datterselskaber – har i snit hver dag omkring 6.800 flyvninger mellem 265 lufthavne i 61 lande. Americans hovedlufthavne – hubs – er Charlotte i North Carolina, Chicago, Dallas, Los Angeles, Miami, New York, Philadelphia, Phoenix i Arizona og Washington D.C.

American Airlines har en særlig hjemmeside med masser af info om MD-80: aa.com/s80

Fløj også hos SAS
DC-9 familien, herunder MD-80, var i årtier en af verdens mest udbredte flytyper til kort- og mellemdistanceruter. Nogle af typerne fløj her i Skandinavien også for SAS, der dog pensionerede sin sidste for flere år siden. Den første DC-9 kom til SAS i 1967.

Den sidste version af DC-9 familien regnes for at være Boeing 717 – den sidste videreudvikling af McDonnell Douglas’ MD-80’er og MD-90’er, der igen var en videreudvikling af DC-9. Oprindeligt blev 717’eren lanceret som McDonnell Douglas MD-95, men da Boeing købte McDonnell Douglas i 1997 blev MD-95 til Boeing 717.

Lige siden 1967 har SAS fløjet med fly fra McDonnell Douglas’ DC-9-familie på sit rutenet. Først i form af DC-9, siden MD-80 og MD-90, og da SAS’ daværende finske SAS-datterselskab, Blue1, i 2011 modtog sit første Boeing 717-fly, blev ringen sluttet.

SAS købte aldrig selv 717’eren, da selskabet efter mange år som en trofast McDonnell Douglas-kunde valgte MD-95/Boeing 717 fra til fordel for Boeings 737-600.

Relaterede artikler:

Boeing leverer B737 nummer 10.000

Tre flyselskaber har hver sin rekord

SAS afslutter DC-9-epoke efter 48 år