- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Amerikanske piloter opgiver ikke had til Norwegian

KOMMENTAR: Skandinaver kan godt sætte kursen mod Irlands vestlige og sydlige punkter, nærmere betegnet Shannon og Cork, når de vil flyve rigtig billigt til Boston eller New York næste år, efter at Norwegian har fået grønt lys fra den amerikanske regering.

KOMMENTAR: Skandinaver kan godt sætte kursen mod Irlands vestlige og sydlige punkter, nærmere betegnet Shannon og Cork, når de vil flyve rigtig billigt til Boston eller New York næste år, efter at Norwegian har fået grønt lys fra den amerikanske regering.

Af Ejvind Olesen

Nogle kan tage et nederlag bedre end andre. De første tager det med oprejst pande. De andre opfører sig på den mest barnagtige måde og beder både den nuværende og den kommende præsident i USA om hjælp mod de forfærdelige nordmænd fra Norwegian. Næsten som var det vikingerne, der var vendt tilbage.

Måske prøver de også at søge hjælp hos Vorherre. Men lige lidt virker det. Norwegian har endelig efter tre års venten fået de samme tilladelser til at flyve mellem EU og USA som øvrige selskaber i de 27/28 lande. Vel at mærke, fordi det sker på irsk licens under Open Sky aftalen.

Men sikke dog en jammer. Pilotformanden i ALPA med 15.000 medlemmer, kalder direkte afgørelsen horribel. Det vil koste tusinder af gode amerikanske middelklassejobs og decimere den amerikanske flyindustri. Man må håbe præsident Trump straks efter sin tiltrædende vil omgøre denne jobkilling fra Transportkomitéen.”

Den samme opfordring kommer fra kabinebesætningens fagforening, APFA, der håner den beslutning, som Transportkomiteen har truffet ”om at give tilladelse til et flyselskab, som udflager bemandingsreglerne i unfair konkurrence”

Southwest Airlines har sin egen pilotsammenslutning med 8.400 piloter. ”Det er simpelthen den værste beslutning om fri og åben handel i vor tid. Obama administrationen bør omgående trække tilladelsen tilbage,” lyder det.

Mon de mange tusinde ansatte er klar over, at hvis Norwegian ikke fik tilladelsen, var hele Open Sky aftalen i fare? Det ville virkelig koste amerikanske arbejdspladser på de europæiske ruter – og givetvis også til Mellem- og Fjernøsten.