- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Amex lander ny NDC-aftale med Lufthansa Group

Med den nye aftale med Lufthansa Group får erhvervsrejsebureauet American Express Global Business Travel adgang til en række NDC-priser fritaget gebyret i gruppens flyselskaberne.

Flyselskaberne i Lufthansa Group vil i begyndelsen af det nye år gøre NDC-priser som Light Fares tilgængelige for American Express Global Business Travel, Amex, og erhvervsrejsebureauets erhvervskunder på Amex’ Neo-platform. Det oplyser Amex i en pressemeddelelse.

Via IATA’s (International Air Transport Association) New Distribution Capability (NDC) ønsker stadig flere IATA-flyselskaber, at der bookes flere flybilletter direkte hos dem – fremfor i reservationssystemerne, GDS’erne (Global Distribution System), som Amadeus, Galileo, Sabre og Worldspan, som flyselskaberne synes de betaler for høje afgifter til.

Flyselskaberne tilbyder typisk pris og betingelser i sine egne NDC-løsninger, der ikke nødvendigvis er til rådighed via GDS’erne.

Og nu meddeler Amex, at man har indgået en ny global aftale om at få adgang til NDC-priser og muligheder med Lufthansa Group. Udover selve Lufthansa omfatter grupper blandt andet også Austrian Airlines, Brussels Airlines og Swiss International Air Lines.

Samkører tekniske platforme
Aftalen indebærer for eksempel, hedder det fra Amex, at erhvervsrejsebureauets firmakunder uden afgift til flyselskaberne i Lufthansa Group kan booke NDC-priser og produkter via deres GDS-system. Aftalen omfatter blandt andet også området OBT, online booking tools.

Michael Qualantone, chef for revenue hos Amex, siger i pressemeddelelsen:

”Vi viser endnu engang lederskab når det gælder distributionsaftaler til fordel for vores firmakunder. Og ved at samarbejde med os, kan flyselskaberne i Lufthansa Group og GDS’erne give forretningsrejsende udvidet adgang til NDC, der gør bookinger og prissammenligninger nemmere for kunderne med så få omkostninger som muligt.”

Aftalen vil betyde mere koordinering på teknologiske platforme mellem Amex, flyselskaberne i Lufthansa Group og GDS’erne, oplyser Amex og tilføjer, at aftalen også vil betyde, at erhvervsrejsebureauets kunder vil få adgang til nogle af de mest attraktive flybilletter.

Relaterede artikler:

”Rejsebureauer der kun bruger GDS får et problem”

Udsigt til lange transfertider på ny München-rute

Erhvervsbureau øger omsætning med 200 millioner kr.