- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Atter problemer med Norwegians langrutefly

FLYSELSKABER: I weekenden fik Norwegian igen problemer med et af sine tre Boeing B787. En Dreamliner strandede i Bangkok - de 285 passagerer måtte på hotel, da Norwegian ikke ombooker til andre flyselskaber.

FLYSELSKABER: I weekenden fik Norwegian igen problemer med et af sine tre Boeing B787. En Dreamliner strandede i Bangkok – de 285 passagerer måtte på hotel, da Norwegian ikke ombooker til andre flyselskaber.

Norwegian har haft mange uheld med sine B787-langrutefly siden de startede sidste sommer. I weekenden var den gal igen – denne gang kunne Dreamlineren ikke komme fra Bangkok til Oslo pga. problemer med bremser og en lækkende brændstofventil.

Det norske svar på Ritzau, NTB, skriver, at brændstoflækagen blev opdaget, da flyet rullede i Bangkoks lufthavn. ”Alle 285 passagerer blev evakueret og bragt til hotel,” siger informationschef Charlotte Holmberg Jacobsson hos Norwegian i Sverige. NTB skriver, at Norwegian har rejsebranchens korteste vending af langrutefly. Norwegian udsender aldrig pressemeddelelser om sine strandede langrutefly.

En ulempe med Norwegian er, at selskabet ikke ombooker strandede passagerer til andre flyselskaber. Selskabet har ingen interline-aftaler med andre flyselskaber, men afventer at det strandede fly repareres eller at et indlejet erstatningsfly, typisk fra High Fly i Portugal, kommer frem.

Det har mange medier skrevet utallige gange, uden Norwegian har reageret. I december skrev kommunikationsrådgiver Daniel Kirchhoff hos Norwegian i Danmark til standby.dk, at flyselskabet ved store langrute-forsinkelser ombooker passagerer til andre flyselskaber – men fremlagde aldrig dokumentation trods utallige opfordringer.

Seneste melding fra Daniel Kirchhoff til standby.dk er derfor fortsat denne, forkortede, e-mail:

”Ved uregelmæssigheder forsøger Norwegian at finde den bedste løsning. Det kan være at lease fly, få en reservedel frem og reparere flyet. Norwegian har ved flere lejligheder ombooket til andre selskaber, men vi kan ikke bruge ressourcer på at skaffe statistik til medierne på dette nu. Kollegaerne på vores kundeservice bruger al deres tid på at håndtere de passagerer, som er forsinkede. Den prioritering tror jeg, de fleste forstår. At diverse medier har valgt at udelade, at vi ombooker, er ikke vores skyld. Vi har fortalt det flere gange, men ingen skriver om det, fordi det ikke passer ind i historien,” skrev Daniel Kirchhoff.

Standby.dk glæder sig fortsat til at fremlægge Daniel Kirchhoffs dokumentation for, at Norwegian ombooker til andre flyselskaber samt at se Norwegians angiveligt tidligere udsendte information om det …