I hvert fald, når man taler luftfart, og nu går de sammen om at protestere og anlægge sag mod EU for at forhindre miljøafgift på flytrafik fra januar.
Sammenslutningen af kinesiske og arabiske landes luftfartsselskaber opfordrer nu EU til at droppe planen om en afgift på CO 2 og revurdere hele situationen omkring udslippet med en afgift på 10 euro pr. flyrejse fra januar 2012.
Sammen med USA vil de to organisationer rejse en retssag mod EU og kommissær Connie Hedegaard (foto). De vil under ingen omstændigheder acceptere, at et kinesisk fly fra Beijing til et EU land skal belastes med en afgift af deres passagerer tilbage til moderlandet.
”Det krænker den globale verden og flytrafikken. Det er vejen til en konflikt, ikke til et bedre miljø,” hedder det officielt. Samtidig er det blot for at indkassere et beløb til EU’s kasse.
Underforstået, hvad EU beslutter sig til inden for EU, må blive deres egen sag, men ved at pålægge tredje landes fly en afgift, er det et alvorligt brud på internationale aftaler.
Som eksempel har China Air Transportation regnet ud, at selv med det forholdvis ringe antal kinesiske fly, der i dag er mellem Kina og EU-landene, vil kineserne til EU skulle betale en årlig afgift på ca. 600 mio. kr. til EU’s kasse.
Det vil kineserne under ingen omstændigheder. Det er den udfordring den danske EU kommissær skal til at løse, når hun vender tilbage fra sommerferien. Men heller ikke hendes egne medlemslande er enige om afgiften.