Ikke blot Northwest piloterne og en del politikere i den amerikanske kongres er imod fusionen mellem Delta Airlines og Northwes Airlines, men også forbrugerne og aktionærerne er skeptiske.
Det skulle være så godt, og det kan også godt være det bliver det. Men i går begyndte modstanden mod den ny fusion, som gør de to flyselskaber til verdens største. Hvis altså det bliver godkendt af den amerikanske antitrust komite, som i bedste fald er færdig med sine overvejelser hen mod årsskiftet.
Fra alle forbrugerorganisationer og fra flere lokalområder frygter man nedlæggelse af ruter og højere priser. Samtidig er Northwest piloter notorisk imod, men de kan ikke vælte det alene.
Endelig er der også mistro fra aktionærerne. I går faldt Northwest aktier med 8,4 procent, mens Delta røg hele 12,6 procent ned.
Til gengæld er de to selskabers præsidenter ikke et øjeblik i tvivl om, at det hele kører som planlagt blandt andet fordi såvel amerikanske som europæiske konkurrencemyndigheder har godkendt de tredje ben over Nordatlanten med Air France/ KLM.