- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Emirates rykker tættere på København

Fra vinterprogrammet i oktober åbner Emirates en daglig rute mellem nordtyske Hamborg og Dubai. Selskabet får også nye ruter til Kina og Japan – og forleden skældte luftfartens topchefer ud på Emirates…

Emirates ekspansion betyder, at selskabet allerede i denne måned får sin femte daglige flyvninger mellem London Heathrow og dets hjemmebase i Dubai.

Fra november har det 28 daglige flyvninger til 19 lufthavne i Europa og fra Dubai forbindelse til 80 destinationer verden over.



Blandt kommende destinationer i år er japanske Nagoya og den kinesiske hovedstad, Beijing.



Emirates lokale telefonnummer i Danmark er 70 26 26 46, dets skandinaviske kontor i Stockholm har 00 46 8 65 12 852 eller e-mail: emirates@aviamark.se



Københavns Lufthavn var i øvrigt for år siden meget tæt på at få det mellemøstlige flyselskab som kunde – men Emirates valgte i sidste øjeblik i stedet at åbne en ny rute til Wien.



FLYSELSKAB FÅR SKÆLD UD AF KOLLEGER

Emirates blev i øvrigt angrebet på et IATA-topmøde for flyselskabernes koncernchefer forleden i Tokyo.



Den opsigtsvækkende debat begyndte, da British Airways’ afgående koncernchef, Rod Eddington, spurgte om flyselskaber bør være beskyttet af regeringerne i deres hjemlande.



Det udløste et angreb fra en række af øvrige koncernchefer på uigennemsigtigheden i Emirates’ økonomi.

Der blev bl.a. spurgt til, hvordan Emirates vil finansiere sine 45 eksemplarer af den 555-sæder store Airbus 380 og 50 hhv. Airbus 340 og Boeing 777.

“Hvor vil I får pengene fra,” spurgte Air France-KLM vicekoncernchef, Leo van Wijk.



Emirates-koncercnehf, Tim Clark, sagde at selskabet ikke får en daddel fra Dubais stenrige regering og at flyene lejes, skriver ATWOnline.



Også Qantas’ koncernchef, Geoff Dixon, og hans kollega fra Air Canada, Robert Milton, kritiserede Emirates for at være ejet af regeringen, som også ejer oliestatens lufthavn og dermed kan fastsætte bl.a. landingsafgifter.



”Det er hylende forkert både at være ejer af et flyselskab og den der f.eks. fastsætter landingsafgifter,” sagde Milton, som har afløst Air France-KLM’s øverste chef, Jean-Cyril Spinetta, som formand for IATA’s bestyrelse.



Milton beskyldte Emirates for grov prisdumping på sine ruter til Australien.

Clark svarede, at vel flyver Emirates seks gange dagligt til Australien, men samtidig har Qantas altså rekordoverskud

Skrevet af