- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagsklummen – En aften, der sættes pris på

”Dette er enten den bedste eller den værste dag på året,” sagde en vinder af en Danish Travel Awards. De blev overrakt i aftes på Hilton Copenhagen Airport. Aftenen er den suverænt største i den danske rejsebranche, hvor nærmest alle chefer er på plads.

Af Henrik Baumgarten



Den årlige Danish Travel Award-aften er noget, vi alle ser frem til. Det er et godt initiativ, vores ærede kolleger hos Stand By har taget, og som de med hjælp af sponsorerne gennemførte for 11. gang i aftes næsten uden skønhedsfejl.(Se vinderlisten i bunden af denne klumme)



Hilton lagde igen sit flotte ballroom til. Men det fede 5-stjernede hotel vandt ikke prisen som bedste hotel i hovedstadsområdet, det gjorde det lidt mere fashionable Skt. Petri.



Og at Hilton ikke igen-igen blev bedste hovedstadshotel var nu meget godt. Alle vi, der kommer på det mest gæstfrie hotel i landet, ved, at det har klasse. Men det har været en myte gennem årene, at det hotel, som holder award-aftenen, også får prisen som bedste hotel.

Den myte blev så effektivt skudt ned i aftes. Til gengæld blev Hilton bedste hotelkæde med hotel i Danmark.

Og i sin takketale var Hiltons direktør, det gode menneske Allan Agerholm, storsindet nok til at sende en hilsen til kollega på Skt. Petri, Michael Telling.



En anden myte omkring Danish Travel Awards er, at vinderne på forhånd ved, at de har vundet. Det har jeg aldrig troet på. Men de tre, som er højest placeret når resultaterne er gjort op, ved, at de er en mulig vinder.



I går kiggede jeg efter Jahn Schapiros påklædning; ejeren og direktøren for Danmarks største turoperatør slider ikke 100 slips op om året.

Men han havde slips på i går (og rigtige sko) – hvis han nu skulle på scenen og modtage prisen. Kategorien blev dog vundet af Billetkontoret.



Alle 16 prismodtagere holdt takketaler for de 325 indbudte.

Den som nok huskes bedst, var da Sterlings intelligente ”gadedreng,” kommerciel direktør Stefan Vilner, i sin for prisen som bedste lavprisselskab (valgt af forbrugerne) tog fat om ondets rod og sagde:



”Det er meget modigt af forbrugerne at vælge et flyselskab, hvor piloterne slås i cockpittet, hvor passagererne ikke kommer med vores fly, som opkræver skatter, der ikke eksisterer, og som ejes af islandske gletscher-cowboys på speed.”



Der var ikke nogen specielle overraskelser blandt aftenens vinder. Hverken Tinas Bøfhus’ Rejsningsbureau, Knold & Tots Biludlejning eller Coconut Airways fik nogen priser



De to små overraskelser var, at Australien med “kun” 23.000 danske besøgende sidste år snuppede førstepladsen som bedste rejseland – og at Sixt parkerede som tredje bedste biludlejningsselskab. Dét er altså en cadeau, der vil noget, for Sixt har kun været to år i Danmark. Det er flot allerede at være så meget på lystavlen hos rejsebureauerne.



Jeg plejer altid lige at gokke over et par ting ved Danish Travel Awards.

Der bør være to kategorier indenfor biludlejning – én for biludlejningsselskaberne i Danmark og én for udlandet; rejsebureauerne booker formentlig flest biler til kunder, som skal ud af landet. Det ville være rimeligt at dele denne kategori op…



Og så vil jeg atter efterlyse et stykke original kunst som tegn på hæderen, i stedet for den forgyldte Oscar-statuette.



Og ros for den nye kategori: Danmarks bedste sælger hos flyselskaberne…



Sammenlagt var det igen en flot aften, hvor der blev minglet og hygget efter prisuddelingerne. Vi glæder os til næste år – måske i Århus? Radisson SAS-hotellet dér inviterede i hvert fald, da det fik sin pris som bedste hotel i provinsen…



Hvad synes du? Var det så’n generelt de rigtige vindere af årets Danish Travel Awards?

Stem i Quick Poll.



DE VANDT ÅRETS DANISH TRAVEL AWARDS



(Parenteserne efter vinderne er sidste års vinder…)



Bedste forretningsrejsebureau: CWT foran Vejle Rejser og VIA Travel (VIA Travel).



Bedste langruteselskab: Thai Airways fulgt af Singapore Airlines og SAS (Lufthansa).

Valgt ligeligt mellem forbrugerne og ansatte i rejsebranchen.



Bedste europæiske flyselskab: British Airways foran SAS og Lufthansa (SAS).

Valgt ligeligt mellem forbrugerne og ansatte i rejsebranchen.



Bedste lavprisselskab: Sterling med Easyjet og Ryanair som nr. 2 og 3 (Sterling).

Valgt af forbrugerne.



Bedste turoperatør: Billetkontoret foran Profil og DSB Tours (Profil Rejser).

Valgt af ansatte i rejsebranchen.



Bedste krydstogtselskab: Royal Caribbean med Norwegian og Silversea i kølvandet (Silversea).

Valgt af ansatte i rejsebranchen.



Bedste turistkontor i Danmark: Spanien foran Irland og Østrig (Tyskland).

Valgt af ansatte i rejsebureauerne samt via ”mystery shopping.”



Bedste hotelkæde med hotel i Danmark: Hilton fulgt af Radisson SAS og Arp Hasen (First).

Valgt af ansatte i rejsebranchen.



Bedste enkelt-hotel i Danmark er delt i to.

Radisson SAS Scandinavia i Århus vandt udenfor HT-området, mens Skt. Petri løb med sejren i HT-området (Radisson SAS Scandinavia i Århus, som inviterer til Danish Travel Awards i 2007 – og Hilton Copenhagen). Valgt af ansatte i rejsebranchen.



Bedste busselskab: 65-Ferie fulgt af Gislev og Øster Lindet (Dania).

Valgt af forbrugerne.



Bedste Turistland: Australien foran Skotland og Thailand (Thailand).

Valgt af forbrugerne.



Bedste ferierejsebureau: MyTravel Tango (det tidl. Gate Eleven) foran DSB Rejsebureau og Jysk Rejsebureau (SAS Travel Center).

Valgt af forbrugerne.



Bedste charterrejsebureau: Århus Charter foran Bravo Tours og FolkeFerie til de følgende placeringer (Århus Charter).

Valgt af forbrugerne.



Bedste charterflyselskab: MyTravel Airways for syvende gang i rap – i år foran Sterling og SAS Charter (MyTravel Airways).

Valgt af forbrugerne.



Bedste biludlejningsselskab: Avis fulgt af Hertz og Sixt Avis).

Valgt af ansatte i rejsebranchen.



Årets nye kategori var bedste sælger blandt flyselskaberne.

Her vandt KLM’s Antje Reither foran SAS’ John Solové og Austrians Anne-Louise Eppler.

Valgt af ansatte på rejsebureauerne, som havde stemt på 100 sælgere.



Vinderne bestemmes af ansatte på rejsebureauerne via anonyme spørgeskemaer eller forbrugerne gennem telefoninterviews. Til at finde årets vindere har der været 3.300 spørgeskema-undersøgelser og telefoninterviews.



Uden sponsorer ingen Danish Travel Awards-aften – sponsorerne var i år Amadeus, Diners Club, Europæiske Rejseforsikring, Hilton Copenhagen Airport og Københavns Lufthavn.

Skrevet af