- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Fredagsklummen: Større slankekur venter SAS

Ved salg eller fusion skal der opnås betydelige synergieffekter, hvis det skal give mening, men det behøver ikke specielt at gå ud over langruterne, der kan få nyt liv. - Hvad mener du?

Af Ejvind Olesen



VED INDGANGEN til weekenden var der endnu ingen afklaring om fremtiden i SAS. De 25.000 ansatte i koncernen har fået en lige så intetsigende meddelelse som offentligheden, inklusive aktionærerne.



Her skal ikke drages sammenligninger med Alitalia, som enkelte dele af pressen har gjort. Det er i bund og grund usagligt og ydmygende for SAS og en dygtig engageret medarbejderstab.



Mere relevant kunne det være at sammenligne med Austrian, hvor man næsten daglig har kunnet se oplysninger om, hvem der nu byder på den østrigske stats andel af flyselskabet. Informationerne er kommet i lind strøm, selv om der endnu ikke er en afgørelse.



Fra SAS og eventuelle bejlere kommer intet. Det åbner for gætterier af enhver art og holder ikke ret meget længere. Hvis passagererne mister tilliden går det galt. Selv har SAS meldt ud med to – tre uger. Den første er gået.



HVIS DET som ventet bliver Lufthansa følger der en betydelig strukturændring og sparerunde parret med ekspansion, men det kan ikke undgå at betyde betydeligt færre ansatte. Når de fleste eksperter er enige om, at SAS personalet er omkring 20 procent dyrere i løn og præstation – ikke mindst det flyvende personale – så er det noget af det første, der skal ændres. Og noget af det første, der bliver ændret.



SAS-styret har mistet tålmodigheden med den ene spareplan efter den anden, som skydes ud i fremtiden og ikke når målene. Det vil blive markant ændret, også selv om salget ikke skulle blive til noget.



LANGRUTERNE ER ofte nævnt som dem, der først bliver beskåret. Det er jeg ikke sikker på. Der kunne godt gå hen og komme flere direkte ruter for en krævende og købekraftig kundekreds som skandinaverne. Det er faktisk et attraktivt marked for ethvert flyselskab.



Nogle langruter vil blive koncentreret ud af Frankfurt, eller nok så sandsynligt München. Frankfurt er allerede overbelastet. Men mindre fly end A 340 kunne sagtens tænkes at komme i spil. Der kan blive tale om rene business fly som en forlænget speciel Boeing 737. Det er gjort med held ud af Tyskland til nære mål i USA.



Oslo får naturligvis også en eller to direkte afgange. I dag har de ingen, fordi SAS ikke har råd til at købe flere langtrækkende fly, og fordi de nuværende 11 er for store til direkte afgange fra Oslo. Tre ugentlige afgange fra København til Delhi og Dubai er heller ikke løsningen for erhvervslivet. Kodeordet bliver daglige afgange – eller ned til Tyskland!



Hvad mener du? Tror du overhovedet SAS bliver solgt nu? Stem i quick poll

Skrevet af