- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Debat: Den danske rejsebranche mangler moderne ledelse

Kristian Nygård fra konsulent- og kursusvirksomheden Rebel-X kommenterer det debatindlæg, Take Off i går citerede adm. direktør i rekrutteringsbureauet Head A Head, Thorkild Fuglsang Nielsen, for: ”Hvordan genskaber vi de unges respekt for jobbet?”

Af Kristian Nygård, senior konsulent for Rebel-X



Hvor er det dejligt nemt at se alting fra sin egen (og sine kunders) synsvinkel…



Thorkild Fuglsang Nielsen ville vist allerhelst tilbage til 1970’erne eller måske endnu længere…

Tilbage til den tid, hvor der var respekt for autoriteterne og ens chefer.

Så kunne disse chefer være nok så inkompetente – man skulle bare holde kæft, smile og adlyde ordrer.



I hans debatindlæg nævnes ikke med et enkelt ord den næsten totale mangel på moderne personaleledelse, der eksisterer i den danske turist- og rejsebranche i dag.



Fakta er på plads. Det er blevet sværere og sværere at rekruttere til branchen… Helt korrekt.



Men virkeligheden er desværre også, at virksomhederne ikke har meget tjek på dagens medarbejdere og hvordan man får dem motiveret…



De unge har nogle normer og en opførsel, der er væsentligt forskellig fra tidligere generationer.

De sætter krav til deres arbejdsplads om jobindhold og avancement, uden at man nødvendigvis skal have fejret 25 års jubilæum ugen før.



Se, det er jo helt andre toner end da chefen blev udlært som elev i 1970’erne…



Men virkeligheden har forandret sig siden da. Vi hverken kan eller vil sætte tiden i stå. Hvis vi ikke kan få fat i de unge, så skal der nok være andre brancher, der kan bruge dem. I Rebel-X arbejder vi med at geare virksomhederne til disse moderne tider.



Vi skal i branchen bl.a. lære:

At udvælge vores ledere bedre – ikke alle gode medarbejdere bliver gode chefer…

At uddanne vores ledere – ledelse er ikke noget som man bare kan. Det skal læres…

At forstå de unge bedre – de stiller andre krav end forrige generationer…

At motivere vores medarbejdere – En medarbejder er ikke ‘gratis’.



Jeg har selv oplevet noget af det, som Thorkild Fuglsang beskriver som uprofessionelt. Men fra virksomheder i branchen!

Bl.a. virksomheder der ikke giver svar på jobansøgninger, en enkelt gang oven i købet efter 2. ansættelsessamtale.



Thorkild nævner også, at ”De unge har fra helt små været vant til, at alting drejer sig om dem”.



Jeg synes efter mange år i rejsebranchen, at det desværre ofte er omvendt.

Jeg har været ansat i en virksomhed, hvortil jeg kom som nyuddannet Cand.Negot. Jeg blev bedt om at sende kataloger ud som min primære arbejdsopgave. Da jeg bad om lidt flere udfordringer, blev jeg mødt med ordene:



”Der er ingen her, der er for fine til at sende kataloger ud!”



Mange virksomheder forstår ikke medarbejdernes og deres ønsker, men føler, at medarbejderne 100 % skal tilpasse sig virksomhedernes behov. Og så beder man næsten om, at medarbejderen finder andre græsgange.



Kort sagt, vi er enige om, at der er et problem med rekruttering til branchen. Men, kære venner, prøv også at gribe i egen barm engang imellem…”



Kristian Nygård driver konsulent- og kursusvirksomheden Rebel-X. Han har en baggrund som Cand.Negot. fra Odense Universitet. Senere suppleret med bl.a. IATA/UFTAA Tourism and Travel Senior Management Diploma og IATA Airline Diploma. Han har arbejdet i den danske rejsebranche for bl.a. SAS, Iberia og Travellink.)


Skrevet af