Alligevel kan ventes tilpasning især i Danmark, både hos det flyvende personale på langruter og på landjorden.
Forhandlinger om færre og mere slagkraftig personalestab om bord i SAS- langruter for at blive konurrencedygtig er brudt sammen i SAS Danmark. Også på landjorden foregår benhårde forhandlinger om bemandinger og arbejdsrutiner. Handlingsselskabet er under hårdt pres.
I dag siger koncernchef Jørgen Lindegaard til Børsen, “at der ikke kommer en ny stor sparerunde, men en tilpasning”, og den kan man så selv gradbøje. Han lægger ikke skjul på, at det går bedst i Norge og dårligst i Danmark og ikke for godt i Sverige. Lavprisselskaberne presser mest i Danmark og Sverige, og den helt afgørende udtalelse om fremtiden ligger i følgende:
“Vore flyselskabers vilkår skal ikke være anderledes end Sterling. Derfor vil der være et konstant pres på at sænke omkostningerne.”
Netop nu er der vist nok meget langt mellem lønniveauet hos Sterling og i SAS.
Ejv.