- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Behov for national luftfartsstrategi

Luftfartsbranchen vil have en national strategi for at sikre konkurrenceevnen. Danmark risikerer at sakke bagud. Branchen er under pres af hård international konkurrence. Regler og vilkår er utidssvarende. SAS taber terræn, og udenlandske lufthavne udfordrer Københavns Lufthavn som knudepunkt.

Luftfartsbranchen vil have en national strategi for at sikre konkurrenceevnen. Danmark risikerer at sakke bagud. Branchen er under pres af hård international konkurrence. Regler og vilkår er utidssvarende. SAS taber terræn, og udenlandske lufthavne udfordrer Københavns Lufthavn som knudepunkt.

Tab af 15.000 arbejdspladser og 12 milliarder kroner i omsætning står på spil, vurderer en ny rapport ifølge finans.dk.

Derfor opfordrer den samlede danske luftfartsbranche politikerne til hurtigt at udarbejde en national strategi, for at udvikle Danmark til et attraktivt luftfartsland.

”Vi sakker bagud, hvis vi ikke gør noget. Det er et udskilningsløb i international luftfart, og vi kan hurtigt gå fra business class til economy. Nøglen er en strategi, som bringer Danmark på højde med de bedste lande”, siger Michael Svane, direktør i DI Transport.

Organisationen Dansk Luftfart har fået en rapport, som viser luftfartens betydning for Danmark. Analysen advarer om stor risiko for at miste en stor del af bidraget til den danske økonomi, hvis der ikke træffes nødvendige valg om vilkårene. Omvendt er der gevinst at hente i øget omsætning og flere jobs, hvis man satse offensivt.

”Der er risiko for, at flyselskaberne ikke fortsat kan bidrage med øget vækst, hvis der ikke kommer lige konkurrencevilkår. Vi ønsker, at politikerne i højere grad tager den erkendelse til sig. Der er brug for et langsigtet, strategisk tankesæt for luftfarten både i Danmark og det øvrige Skandinavien”, siger Rickard Gustafson, koncerndirektør i SAS.

Rapporten, som er udarbejdet af Copenhagen Economics, vurderer, at luftfarten direkte og indirekte bidrager med 43 milliarder kroner til den danske samfundsøkonomi. Det svarer til 5,4% af bruttonationalproduktet. Men bidraget er nærmere 100 milliarder og 150.000 arbejdspladser, hvis man medregner effekter af den høje tilgængelighed, Danmark har med sit internationale rutenet.

”Jeg kan frygte, at vi ikke får vores andel af væksten. Der er brug for en aggressiv strategi, som år efter år skal sikre, at Danmark har de bedste vilkår for luftfart”, siger Thomas Woldbye, adm. direktør i København Lufthavne A/S.

”Hvad der er godt for København er ikke nødvendigvis løsningen for de rejsende på Fyn og i Jylland. Vi skal også sikre bedre transportforbindelser til Billund og Aalborg, som er jyske lufthavne med voksende international trafik”, siger Kjeld Zacho Jørgensen, adm. direktør i Billund Lufthavn.

Michael Svane vurderer, at der er behov for en indsats hele vejen rundt. Vilkår for uddannelse skal forbedres, infrastrukturen opgraderes, og omkostningerne til sikkerhed, tilsyn, godkendelser og licenser holdes i ro. Han peger på, at lufthavnene og flyselskaberne selv betaler for security, mens det i andre lande er myndighedernes opgave.,

Transportminister Magnus Heunicke: ”I slutningen af 2014 annoncerede jeg, at vi vil se nærmere på en luftfartsstrategi. Vi er i fuld gang med rammerne og vil selvfølgelig inddrage sektoren. Det vigtigste er at tilgængeligheden til Danmark også fremover er i top”.