Der er sket så meget i dansk luftfart det sidste halve års tid, at direktør Jørgen Nielsen ser optimistisk på fremtiden på trods af et nyt, stort underskud i det gamle regnskabsår.
“Vi har en flyflåde med syv turboprop og syv regionalfly. Vi har fået gang i vort internationale rutenet. Vi har en spændende og godt samarbejde med tre fly med SAS, og vi har flere muligheder fra Billund i fremtiden. Endelig har vi en planlagt start fra årsskiftet på Billund-København, og den tegner lovende.
Derfor er jeg ikke i gang med en bortforklaring af et negativt regnskabsresultat. Jeg vil se fremad, og jeg tror på et positivt resultat og et frit cash flow i det regnskabår, vi nu er i fuld gang med,” sige adm. direktør Jørgen Nielsen til Take Off, som aldrig har ord for at være blåøjet optimist.
“Vi er nu meget stærke på markedet med regionaljet. Det skaber gode muligheder på internationale ruter, enten alene eller sammen med partnere,” tilføjer han.
Uden at gå i detaljer om diverse forhandlinger netop nu, er det ikke nogen hemmelighed, at Cimber Air ser med stor interesse på de muligheder, der er åbnet i Billund, efter at Sterling har meldt ud. Cimber Air har før været gode til at flyve codeshare aftaler med fremmede flyselskaber til europæiske destinationer.
Kontrakten med SAS genforhandles i denne tid i en positiv stemning, og på trods af den ny rute fra Billund til København ser det mere og mere ud til, at det er på regionale europæiske ruter, at Cimber Air skal bygge sin fremtid.
Det regnskabsår, der sluttede med udgangen af marts, var ikke lykke. Et underskud efter skat på 68 mio. kr. mod et underskud på 53 mio. kr. året før. Man skal endnu et år tilbage, før der var et overskud på 11 mio. kr. Egenkapitalen er faldet fra 116 mio. kr. til 48 mio. kr.