- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Billund Lufthavn lander højt i ny undersøgelse

LUFTHAVNE: Ny analyse viser de virksomheder i Danmark, der bedst skaber stærke relationer til kunderne – set med kundernes øjne. Billund Lufthavn blev samlet nr. 3 ud af 200 undersøgte med mange fra rejsebranchen.

Irma er bedst i Danmark til kunderelationer, fulgt af Amazon og med Billund Lufthavn på tredjepladsen. Det viser i hvert fald det københavnske rådgivningsfirma Brandhouse’s nye ”Customer Centric-score. Scorekortet er beregnet gennem kundernes vurdering af kundeoplevelsen og deres loyalitet overfor virksomheden.

For at beregne Customer Centric-scoren har Brandhouse spurgt 12.000 kunder, hvilke virksomheder de har været i kontakt/handlet med (sommeren 2013). Virksomhederne er fordelt på 39 brancher. I alt er der indsamlet data på 201 service- og detailvirksomheder med minimum 100 respondenter.

Kunderne blev stillet seks spørgsmål om hver virksomhed. Kundeoplevelsen er vurderet ud fra behovsdækning, nemhed og samlet oplevelse, mens kundens loyalitet er vurderet ud fra anbefalingsgrad, præference og sandsynlighed for genkøb.

For at vise et gennemsnit af kundeoplevelsen, har Brandhouse trukket den procentdel af kunderne, der bedømte virksomhederne lavt, fra den procentdel af kunderne, der bedømte virksomhederne højt i alle seks spørgsmål.

Listen toppes af Irma med 71 ud af 100 point, fulgt af Amazon med 70, hvorefter Billund Lufthavn lander på tredjepladsen med 68 point.

Næste fra rejsebranchen er KLM som nr. 46 med 53 point, Københavns Lufthavn er nr. 53 med 51, samme score som Norwegian, mens Bravo Tours, FDM Travel, SAS og Star Tour alle endte som nr. 67 med 49 point.

Hotelkæden Best Western blev sammen med Spies blandt selskaberne på plads nr. 98 med en score på 45.

Danske Kroer & Hoteller (der sidste år skiftede navn til Small Danish Hotels) blev nr. 107 med 42 point, mens Comwell blev placeret som nr. 109 og med 41 point. En anden stor hotelkæde i Danmark, Scandic, endte som nr. 122 med 38 point.

På plads nr. 141 kom Apollo Rejser med 35 point, mens hotelkæden CabInn blev nr. 161 med 31 point.

Biludlejningsselskaberne Avis og Europcar blev hhv. nr. 168 (28 point) og nr. 175 med 26 point.

Som nr. 177 kom Easyjet (23 point), mens Ryanair og Hertz begge kom ind som nr. 186 med 18 point.

I bunden – med et minus-point – kom Viasat og Stofa.

I kommentar til undersøgelsen, siger Anders Nielsen, projekt- og udviklingschef i Billund Lufthavn, til standby.dk:

”Vi kender ikke undersøgelsen i detaljer, men er interesseret i at høre nærmere. Vi er stolte og ydmyge over, at vi er placeret så højt – og tager resultatet som skulderklap på vores intensive arbejde med fortsat at forbedre lufthavnens kundeservice.”