- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Bjørn Kjos overrasker fortsat

WEEKENDKLUMME: Det er ikke fair over for SAS og andre skandinaviske flyselskaber, at Norwegian Air International nu kan operere på helt andre vilkår, hvad angår personale og lønninger. Men fairness gælder i sport, næppe i erhvervslivet.

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Det er ikke fair over for SAS og andre skandinaviske flyselskaber, at Norwegian Air International nu kan operere på helt andre vilkår, hvad angår personale og lønninger. Men fairness gælder i sport, næppe i erhvervslivet.

Af Ejvind Olesen  

Norsk-irske Bjørn Kjos har det med at overraske. Han vil sikkert ikke anerkende tilføjelsen om det irske. Vel er han fortsat en ægte nordmand, men det kan godt være, at hans yndlingsmelodi netop nu er ”When Irish Eyes are smiling”.

I denne uge var det i hvert fald et gennembrud for hans planer om at operere på irsk licens og driftstilladelse (AOC). Det kunne han også have fået fra Norge og Danmark for den sags skyld, men ikke med de friheder til ansættelser og lønvilkår, som hans selskab nu har. De ansatte kan være fra Thailand, Nepal eller Manila. Det blander irerne sig ikke i. Deres løn og skatteforhold skal blot følge de irske regler.

Fagforeninger hjemme og ude, især i USA, vil gerne blande sig. Flere store turistorganisationer, som for eksempel i Florida, siger, at det kan de bare stoppe med, for Kjos og Co har givet Florida et ordentligt lift med turister fra Skandinavien. Og det betyder mest i solskinsstaten.

Selv siger Bjørn Kjos, at han bortset fra Norge og Danmark, kunne have placeret Norwegian Air International i hvilket som helst EU land og opnået de samme rettigheder.

Det har han måske ret i, men det er rigtigt, at vi i Danmark – i hvert fald indtil videre – har en lov om udenlandsk beskæftigelse på danske (SAS) flyselskaber, som begrænser antallet af fremmed kabinepersonale til 20 procent. Den blev finpudset, da SAS begyndte at flyve til Kina, og kabinepersonalets forening havde protesteret voldsomt mod planen om også at ansætte et antal kinesere med henvisning til både sprog, service og sikkerhed. Det fungerede allerede på flyvninger til Japan.

Nu er Norwegian Air International (NAI) irsk, og med henvisninger til aftalen om Open Sky mellem EU og USA har amerikanerne ikke andet at gøre end at sige velkommen. På trods af stærke fagforeningsprotester. Er det fair overfor konkurrenterne? Næppe. Er det fair over for personalet? Måske ikke, men de har jo selv valgt at være med.

På et eller andet tidspunkt må det finde en afgørelse, som i givet fald kan betyde, at andre følger efter i Norwegians slipstrøm. Ryanair er formentlig allerede meget længere med at udfordre det bestående i EU.

Bjørn Kjos kan roligt synge med Bjørn Tidman ”Nu ta`r jeg til Dublin med det første fly”.

God weekend