- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Blandet anmeldelse af Norwegians første langruteflyvning

LUFTFART: Underholdningssystemet virkede ikke, kabinebesætningen var hovedsagligt portugisere og thailændere, på ”business class” var der plasticbestik osv. Journalist ikke imponeret over Norwegians første langruteflyvning – ”men øvelse gør mester,” noterer han…

LUFTFART: Underholdningssystemet virkede ikke, kabinebesætningen var hovedsagligt portugisere og thailændere, på ”business class” var der plasticbestik osv. Journalist ikke imponeret over Norwegians første langruteflyvning – ”men øvelse gør mester,” noterer han…

Norwegian begyndte torsdag i sidste uge nyt kapitel i sin historie – langruteflyvninger. Men selskabet landede ikke med udelt god anmeldelse for sin første flyvning, mellem Oslo og New York JFK.

Den norske journalist Hans Chr. Hansson havde købt billet til sig og sin far, endda på Norwegians’ svar på business class. Rejsen var med Norwegians første langruteflyvning, DY 7001, mellem Oslo og New York JFK.

Boeings meget omtalte batteriproblemer med det nye Dreamliner har forsinket flyleverancerne til mange kunder, herunder Norwegian.

Norwegian var derfor uforskyldt i, at man ikke som forventet kunne tilbyde B787-produktet fra start på langruterne. I stedet er indlejet Airbus A340’ere fra det portugisiske selskab HiFly, som skal betjene langruterne til Norwegian i starten af august tager sin første B787 i brug.

Hans Chr. Hansson skrev en længere blog på avisen Verdens Gangs hjemmeside, vg.no, om premiereturen.

Her noterede han bl.a., at Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, var i højt humør, da han indviede den nye rute til New York. Han klippede endda selv det røde bånd som markerede rutens officielle åbning.

”Norwegian vil skabe revolution med sin nye satsning på langruter. For at klare det, er eneste måde at holde priserne nede,” noterer journalisten og bemærker, at Norwegian ikke er alene på sine første direkte ruter – fra Oslo og Stockholm til hhv. New York og Bangkok. SAS og Thai Airways flyver bl.a. de samme ruter.

”På service og fleksibilitet vil det være vanskeligt at hamle op med veletablerede aktører som SAS og Thai,” skriver Hans Chr. Hansson. ”Det er lavpris som må være Norwegians ”added value”.

Inden afgang fra Gardermoen til JFK var der jazzmusik, gratis burgere og cola.

”Om bord i det nye fly var det slut med at tale norsk, i hvert fald med besætningen, som hovedsagligt bestod af portugisere i HiFly-uniformer og thailændere i de nye Moods of Norway-uniformer, som Norwegian har fået syet,” skriver den udsendte.

Flyet kom af sted med en halv times forsinkelse – desværre virkede underholdningssystemet ikke.

Hans Chr. Hansson og hans far havde købt Norwegians business class, og sad forrest i den fine og rene kabine på sæde 1A og 1B – og de var sultne.

”Det gik lang tid før måltiderne kom på bordet… Der var ikke megen ”premium” over hverken service eller servering på denne tur. Små portioner, ingen ekstra påfyldning af sodavand, vand og kaffe, plasticbestik og –kopper. Det andet måltid, som blev serveret om aftenen, virkede som en morgen – med müsli, frugt og croissant,” skriver Hans Chr. Hansson som bl.a. konkluderer efter landing i JFK:

”På den første flyvning blev Norwegian tvunget til at improvisere en del. Meget virkede tilfældigt. Havde Norwegian haft sine nye ”drømmefly” og sluppet for at måtte mikse og oplære personale fra forskellige selskaber, havde meget måske været anderledes. Men øvelse gør mester – og jeg tror Norwegian vil lykkes, om end ikke helt uden turbulens.”

Hele bloggen kan læses hér:

http://hansson.vg.no/2013/05/31/med-kjos-til-usa-ovelse-gjor-mester/