- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Boeings topchef tror stort USA-flyselskab vil krakke

Til måske september går et af USA’s største flyselskaber konkurs, forudser Boeings koncernchef. Naturligvis uden at sætte navn på, hvem han tror er i farezonen. Boeing er selv i store problemer.

Dave Calhoun, Boeings koncernchef siden januar i år, har vakt opsigt ved at sige, at han frygter ”et større flyselskab i USA” vil gå konkurs i løbet af i år som følge af luftfartens enorme problemer på grund af coronakrisen.

”Jeg vil ikke blive fór forudseende på dette område, men, ja, højst sandsynligt. Noget vil der ske, måske når vi kommer til september,” siger han til TV-stationen NBC på spørgsmålet, om han frygter konkurs for et af USA’s største flyselskaber. En talsmand fra Boeing sagde efterfølgende, at koncernchef Calhoun havde udtalt sig om den generelle usikkerhed indenfor luftfarten og ikke hentydede til noget særligt flyselskab.

De amerikanske myndigheder har foreløbig stillet 25 milliarder dollars til rådighed for landets flyselskaber i form af bevillinger og lån. Blandt betingelserne er, at flyselskaberne ikke frem til 1. oktober må afskedige medarbejdere eller reducere de ansattes lønninger – hvis de altså vil have del i hjælpepakken. De amerikanske flyselskaber har siden marts mistet cirka 90 procent af deres passagerer.

Først tilbage om tre år
Koncernchef Dave Calhoun gentog i interviewet med NBC, at han tror der vil gå omkring tre år, før efterspørgslen på flybilletter er tilbage på niveauet før coronakrisen begyndte – og at efterspørgslen til dette efterår næppe vil være over 25 procent af det tidligere niveau.

”Måske er efterspørgslen på 50 procent ved udgangen af i år,” sagde Calhoun, der var Boeings bestyrelsesformand inden han blev koncernchef.

Boeings egne udfordringer
Boeing har selv sit at slås med, siden marts sidste år har fabrikkens bedst sælgende passagerfly, B737 MAX, været groundet efter to havarier. Problemet er stadig ikke løst.

Samtidig er produktionen sat markant ned på Boeings samlefabrikker, fordi flyselskaberne nærmest ikke er på vingerne i denne tid og derfor heller ikke har nogen hast med at modtage bestilte fly.

Da Boeing forleden kom med sit seneste kvartalsregnskab, viste det et nettounderskud på hvad der svarer til 4,4 milliarder kroner.

Det er først og fremmest erstatninger i forbindelse med MAX-skandalen samt følgerne af færre leveringer, der spiller ind. Men coronakrisen har også nået at påvirke resultatet, derfor vil Boeing skille sig af med cirka hver tiende af sine over 153.000 medarbejdere verden over.

Relaterede artikler:

Boeing skærer 15.000 stillinger væk

TUI: Vi får ikke B737 MAX på vingerne resten af året

Børnebog om Max, flyet der ikke kunne flyve