- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Kommentaren/Spidsen

Med byen som gidsel

Af
Karsten Madsen
Take Off
Ansvarshavende chefredaktør, direktør


I dag konflikter taxa-vognmænd og chauffører i Københavns Lufthavn.



Eller rettere sagt: Vogne og mandskab holder sig på afstand af Kastrup. Årsag: fremtidig må den enkelte taxa kun betjene de rejsende hver anden dag.



Den slags reguleringer må have en praktisk og fornuftig forklaring, som offentligheden ikke kender.



Ellers er offentlig styring jo erfaringsmæssigt den dårligste måde at skabe vækst og udvikling på.



Vognmændenes aktion er sikkert tænkt rettet mod lufthavnen. Men den rammer et helt andet sted.



Det er Turisterhvervet og Hovedstadsområdets vækststrategi og dermed deres fremtidige indtægter, der får et skud for boven.



Særligt perspektivrigt er det jo mildt sagt ikke.



Jo færre besøgende i København jo færre passagerer i byens taxaer.



For bestræbelserne på at gøre København til nordeuropæisk metropol, er konflikter, der gør det til en dårlig oplevelse at lande i Københavns Lufthavn ren gift.



Københavns Lufthavn er en nøglevirksomhed for Københavns fremtidsmuligheder. CPH vil altid være en afgørende brik i virkeliggørelsen af visionerne for den danske hovedstads fremtid.



På mange måder er ”gamle Kastrup” i dag Europas mest moderne.



Men konflikter – nu med noget så banalt som taxachaufførerne, der skal servicere lufthavnens kunder – efterlader ærgerlige negative indtryk hos byens gæster, der gerne skulle rejse hjem som ambassadører for tanken om at gøre København til værtsby for næste konference eller messe.



Taxafolket aktionerer ikke med egne ofre. De vil sikkert kunne sikre deres udkomme andre steder. Men de tager passagererne og en hel bys image som gidsler. Det er ikke alene ubetænksomt. Det er uacceptabelt og forargeligt. Og det er skadeligt – også for deres egne forretninger, der har en betydelig indtægt ved at fragte kunder til og fra Kastrup.



Lufthavnens ledelse og hyrevognenes repræsentanter må derfor finde en løsning, før situationen kommer til at kaste en skygge over de indtil nu vellykkede bestræbelser på internationalt at markedsføre Københavns Lufthavn som velfungerende og en fornøjelse at rejse både til og fra.










Skrevet af