- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Københavns Lufthavn tjener millioner på ingenting

Sidste år mellemlandede næsten 69.000 transitpassagerer i Københavns Lufthavn – uden passagererne forlod flyet. Dem tjente lufthavnen alligevel fire millioner kroner på.

Mens antallet af transferpassagerer – passagerer, der skifter fly i Københavns Lufthavn, er mere end hver tredje af lufthavnens 19 mio. årlige passagerer, er en væsentligt mindre gruppe transit-passagererne.



Transitpassagerer lander blot i lufthavnen, bliver typisk på flyet, mens passagerer til og fra København stiger af og på, hvorefter flyet fortsætter mod sit endelige rejsemål.



Men disse transitpassagerer er alligevel en god forretning for pengemaskinen i Københavns Lufthavn. For flyselskaberne betaler også penge for disse, selv om de ikke bruger lufthavnens faciliteter.



Passagerafgiften for transitpassager er 60 kroner – samme som transferpassagerer. De 60 kroner er cirka det halve af afgiften for lokalt afrejsende passagerer, altså passagerer som begynder deres rejse i, hvad der netop igen er kåret til Europas bedste lufthavn.

”At tiltrække 19 mio. passagerer årligt er nemt – man skal bare være Europas bedste lufthavn,” som det hedder hos Københavns Lufthavn.



I fjor tjente Københavns Lufthavn 4,1 mio. kroner på de 68.910 transitpassagerer – beløbet er blot tre promille af lufthavnens samlede trafikindtægter på 1,3 milliarder kr.



Disse trafikindtægter kom fra startafgifter, 502 mio. kr., passagerafgifter på 788 mio. kr., samt bl.a. opholdsafgifter 30 mio. kr. (for fly der står mere end nogle timer i lufthavnen), handlingindtægter på 90 mio. kr. osv.



Antallet af transitpassagerer faldt i øvrigt i fjor fra 70.366 i 2003 til de nævnte 68.910 sidste år. Også antallet af transferpassagerer er faldet – fra cirka halvdelen for nogle år siden til nu 38%.

Faldende skyldes primært flere direkte ruter – uden om København – fra Sverige og Norge.



I øvrigt udgjorde de 1,3 mia. i trafikindtægter over halvdelen af lufthavnens omsætning i fjor på 2,5 mia. kroner – en fremgang på 200 mio. kr. i forhold til 2003.



Lufthavnens næststørste indtægtskilde er koncessioner, altså lufthavens del af kagen fra shoppingcentret og parkering. Det var i sidste regnskabsår 730 mio. kr. mod 669 i 2003.



NYE FORHANDLINGER MELLEM LUFTHAVN OG FLYSELSKABER

I næste uge genoptages i øvrigt forhandlingerne mellem Københavns Lufthavn og flyselskaberne om en løsning på den ekstra regning på 100 millioner kroner for øget sikkerhedskontrol af bl.a. lufthavnens ansatte. Den regning vil lufthavnen gerne tørre af på flyselskaberne.



Det sagde de store danske selskaber, SAS, Maersk Air, Sterling, Cimber og MyTravel Airways forleden nej til – og henviste bl.a. til lufthavnens enorme overskud I fjor fik lufthavnen et overskud på 817 mio. kroner – 593 mio. kr. efter skat; en stigning på over en tredjedel.



HB

Skrevet af