- STANDBY.DK - https://standby.dk -

DRF skælder ud på Iberia

Iberia ”tilsidesætter grundlæggende regler for god kundeservice og behandling af samarbejdspartnere,” hedder det i en bandbulle fra DRF. Baggrunden for udfaldet mod det spanske flyselskab er, at Iberia med kort varsel 1. marts stoppede med gratis madservering for økonomiklasse-passagerer på Oneworld-medlemmets europæiske ruter. Iberia flyver dagligt mellem København og Madrid. Med blot 14 dages varsel ...

Iberia ”tilsidesætter grundlæggende regler for god kundeservice og behandling af samarbejdspartnere,” hedder det i en bandbulle fra DRF.



Baggrunden for udfaldet mod det spanske flyselskab er, at Iberia med kort varsel 1. marts stoppede med gratis madservering for økonomiklasse-passagerer på Oneworld-medlemmets europæiske ruter.



Iberia flyver dagligt mellem København og Madrid. Med blot 14 dages varsel ændrede Iberia tilbød selskabet i stedet, at økonomiklassepassagerer i stedet for gratis mad kan købe mad på flyet.



”Dette kan DRF naturligvis ikke acceptere, ikke mindst fordi en stor del af sommerens billetter på Iberia er solgt med en forventning hos kunden om, at der vil være et gratis måltid ombord,” hedder det fra DRF.



Trods adskillige skrivelser i barske toner fra DRF til Iberia, har Iberia netop meddelt, at de fastholder serviceforringelsen. Passagerer kan klage til Iberias “Customer Service-afdeling” i Madrid.



”Denne totale mangel på kundeorientering vil (DRF) reagere på, så meget som muligt. DRF vil derfor på det kraftigste opfordre sine medlemmer til at sige til sine Iberia-passagerer, at de skal klage til Iberias kundeserviceafdeling,” lyder det i skrivelsen fra DRF, som indeholder adresser til selskabet i Danmark og Spanien.



”Det er vigtigt med et kraftigt signal til flyselskaber, som på denne måde tilsidesætter grundlæggende regler for god kundeservice og behandling af samarbejdspartnere, og en af måderne at gøre det på er at sørge for, at de får det at vide fra kunderne selv,” hedder det fra DRF.



KOMMENTAR FRA IBERIA




I en kommentar sagde Iberias nordiske direktør, Charlotte Højsteen, torsdag aften til Take Off:



”Passagererne på turistklasse kan fortsat få mad – men vi tager nu betaling for den. Passagererne kan fx. købe vin, øl, kaffe, the, sandwich, spanske menuer, tapas med skinke og pølse, frugtsalat osv. Prisniveauet er vel som i lufthavnen, fx. 6 Euro for en club sandwich,” siger Charlotte Højsteen og fortsætter:



”Det er en beslutning fra vort hovedkvarter i Madrid. Og det er rigtig, at varslet nok blot var fjorten dage, men vi sendte informationen til rejsebureauerne med det samme, vi fik den. Det er helt fair at DRF reagerer på vegne af sine medlemmer – nok også udfra DRF’s erfaring fra da Maersk Air gjorde det samme. Vort handlingselskab i CPH, Novia, udleverer en brochure på engelsk om vort nye koncept, og Novia har ikke meldt om utilfredse gæster.”



”Jeg synes kun der er kommet negative reaktioner fra DRF, kun få rejsebureauer har henvendt sig. Den reaktion, vi har fra passagererne, er, at de er tilfredse med valgmuligheden,” sagde Charlotte Højsteen.



CATERINGSTREJKE I KØBENHAVNS LUFTHAVN




200 ansatte i cateringsvirksomheden Gate Gourmet i Københavns Lufthavn nedlagde torsdag arbejdet i protest mod lokale lønforhandlinger. Det skriver Jyllands-Posten, som citerer Fagbladet SiD.dk



Arbejdsnedlæggelsen blev hastebehandlet i Arbejdsretten torsdag.

Skrevet af