- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Stadig lange udsigter for flyankenævn

Det manglende danske flyankenævn blev debatteret på konference om flypassagerernes rettigheder. Og for første gang sagde de udenlandske flyselskaber, hvorfor de ikke støtter et sådant nævn.

I foråret blev de rene flysager smidt ud af Rejse-Ankenævnet. Rejsebureauerne ville ikke mere betale for, at flyselskaberne nassede og lod dem betale driften af Rejse-Ankenævnet. Fra april i år ændrede Rejse-Ankenævnet navn til Pakkerejseankenævnet.



Siden har klager over rene flyrejser været henvist til Statens Luftfartsvæsen og Forbrugerklagenævnet.



Men den ”løsning” viser, at flyselskaberne ikke tager kundeklager alvorligt, lyder kritikken. Kun SAS Danmark tilbød i sidste øjeblik at betale til et flyankenævn – men ikke alene. SAS, som har over halvdelen af de danske flypassagerer, har nærmest ingen sager i ankenævnet. I fjor var der to – i år har der ikke været nogen.



Efter Alitalia har forladt Danmark, er Sterling det flyselskab, der er flest klager over, 20 i fjor, oplyste Claus Jørgensen, en af Forbrugerrådets repræsentanter i Pakkerejseankenævnet, til Take Off på den konference om flypassagerernes rettigheder, Travelbroker.dk i går afviklede i København.



Han forudså, at politikerne ikke meget længere vil acceptere, at der ikke er et egentligt flyklagenævn.



Med i panelet var også SAS Danmarks salgsdirektør, Lars Bording, Danmarks Rejsebureau Forenings direktør, Lars Thykier, og salgschef Peter Andersen fra Continental Airlines; sidstnævnte som erstatning for Sterlings sygemeldte kommercielle direktør, Michael T. Hansen.



Peter Andersen sagde, at de udenlandske flyselskaber i Danmark har svært ved at se, hvorfor de skal være med til at betale for driften af et dansk flyklagenævn, når kun SAS blandt de danske selskaber vil bidrage.



Lars Bording beklagede at der ikke var oprettet et flyklagenævn: ”Når man ikke er enig med sit flyselskab, skal der være et sted at klage. Det vil øge flyselskabernes troværdighed med et sådant nævn.”



DRF og Sterling foreslog i sidste måned i Take Off, at de ca. 1-1,5 mio. kr., et sådant nævn årligt vil koste, kunne skaffes ved at pålægge hver afrejsende flypassager i Danmark en afgift på sølle 10 øre.





HB


Skrevet af