- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Charmepropellen snurrer

MANDAGSKLUMME: Det var på høje tid, at ledelsen af Københavns Lufthavn lagde kursen om og begyndte at samarbejde med sine kunder, ellers havde politikerne ikke nøjedes med et vink med en vognstang.

MANDAGSKLUMME: Det var på høje tid, at ledelsen af Københavns Lufthavn lagde kursen om og begyndte at samarbejde med sine kunder, ellers havde politikerne ikke nøjedes med et vink med en vognstang.

Af Ejvind Olesen

Jeg ved ikke om det fremgår af lærebog for bestyrelsesformænd og administrerende direktører i firmaer med statsligt ejerskab, men jeg vil tro, der bliver advaret mod at lægge sig ud med sin bedste kunde. Noget som Københavns Lufthavn har gjort mod SAS det seneste par år.

Det kan ende galt, også hvis forholdet så heller ikke er for godt til de fleste andre kunder. Og det burde i hvert fald parløbet siden 2014 mellem bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen og adm. direktør Thomas Woldbye i Københavns Lufthavn, vide alt om. Med den store erfaring de har med i bagagen på rullebåndet, som gerne skulle fungere hele tiden næste år i en stor lufthavn. Hvad de naturligvis også gør, men de kan jo – hvis de ønsker det – undskylde sig med, at ingen topledelse er stærkere end flertallet i bestyrelsen.

I hvert fald er de nu i julehumør, som har afløst den let fornærmede stil, og er begyndt at dele gaver ud allerede fra starten af måneden. Efter at have været på konfrontationskurs mod SAS det meste af året om prispolitikken, og mod flyselskaber i indenrigstrafikken anført af Danish Air Transport.

Den der med, ”at vi med hensyn til priserne for at benytte lufthavnen ikke er dyrere end Amsterdam og Frankfurt”, dur ikke mere, når det nu er Arlanda i Stockholm og Gardermoen i Oslo man konkurrerer med. I et forsøg på at blive Nordeuropas førende lufthavn.

Nu skal der drøn på charmepropellen, og lavere priser i indenrigs- og regionaltrafik tidligere end ventet næste år. Allerede fra april. Det kan let komme til at koste 300-400 mio. kroner på bundlinjen, isoleret set, men det kan på den anden side også bidrage til væksten med nye brugere i lufthavnen eller større vækst blandt de nuværende.

Det første vink
Hvem, der rent faktisk vinkede først med den berømte vognstang, står hen i det uvisse, men det kunne godt have været fhv. transportminister Hans Christian Schmidt, som ved indgangen til julemåneden fik flyvejournalisternes Luftfartspokal. Overrakt af formanden Andreas Krog og han mere end antydede, at ministeren havde en finger med i spillet for, at passagerer i indenrigstrafikken, fik deres eget hurtige spor i Københavns Lufthavn. I dag hedder transportministeren Ole Birk Olesen, og fra ham skal man ikke vente nogen julenisse attitude i forhold til udviklingen i luftfarten og Kastrup.

Men så er der jo lige EU, som nogle gange er blevet brugt som undskyldning for manglende nytænkning. Det kan der såmænd også være god grund til, men det nye takstudspil for indenrigstrafik og regionaltrafik har fået en ny variant i pressemeddelelsen fra lufthavnen.

Jeg observerede en særlig ’incitamentsordning’ for flyvninger mindst tre gange i døgnet til Bergen, Gøteborg, Stavanger, Vilnius og Gdansk, som allerede fra april næste år vil få en reduktion i lufthavnsafgiften på 35 procent.

Den med incitamentsordning må være et ord, forhandlerne har haft med hjem fra EU i Bruxelles. En nedsættelse med al indenrigsflyvning er til at forstå. Det gælder internt i Danmark for alle, som kunne få lyst til at flyve på strækningerne. Men hvordan med Riga, Tallin og Hamborg kunne de ikke også bidrage med mere feedertrafik til København, men det er SAS måske ikke så interesseret i?

Godt at Københavns Lufthavn kom til fornuft. Nu ser vi frem til et roligt og vækstfyldt nytår.