- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Cimber-succes med B737 havde krævet flere fly

Cimber Sterling udfaser i år sine seks Boeing 737’ere og vil udelukkende være regionalt flyselskab. Skulle B737 have været succes i selskabet havde det krævet dobbelt så mange fly.

”Nu flyver Cimber Sterling det planlagte sommerprogram for vores B737’ere, herefter afleveres flyene med udgangen af oktober og vi vil kun have ATR- og CRJ-fly. Vi vil fremadrettet kigge på nye ruter til disse to typer, men vil ikke forhaste os, for det er ikke billigt at åbne nye ruter.”

 

Det sagde Cimber Sterlings nyudnævnte driftsdirektør, flykaptajn Jørgen Nielsen til takeoff.dk, da han i går fløj den anden flyvning på selskabets nye rute mellem Københavns Lufthavn og Stockholms Bromma-lufthavn, der åbnede i går.
Jørgen Nielsen er søn af Cimber Airs grundlægger, Ingolf Nielsen.

 

Cimber Sterling arbejdede tidligere i år med planer om, at det danske flyselskab Jet Time skulle overtage fire af dets B737-700’ere og gennemføre Cimbers planlagte B737’ere flyvninger i sommersæsonen. Planen blev dog opgivet.

 

”Den plan var alt for langhåret, det ville blive for besværligt, at Jet Time skulle operere vores B737-flyvninger,” siger Jørgen Nielsen.

 

Han afviser, at det var en fejl, at Cimber Air efter Sterlings krak i oktober 2008 overtog seks af Sterlings B737’ere.

”Fejlen var, at vi ikke kom op på de ca. 13 B737’ere, der havde været nødvendige for at få et godt B737-program. Men dette blev nærmest umuliggjort, da også Norwegian og KLM’s lavprisselskab, Transavia, rykkede ind på det danske marked efter Sterlings konkurs. Dermed var der alt for megen B737-kapacitet på det danske marked, for selve Sterlings B737-ruter på det danske marked var lønsomme,” lyder det fra Jørgen Nielsen.

 

Som ny driftsdirektør er han nu i gang med at ”rydde op, hver dag bringer nye udfordringer.” Fokus er på nye regionale ruter i samarbejde med det svenske flyselskab Skyways, der også ejes af den ukrainske milliardær, Igor Kolomoiskij

 

Med B737 ude af Cimber Sterlings flåde, vil selskabet have ni ATR turboprop-fly samt syv CRJ-jets, fire af CRJ’erne flyver for SAS.

Skrevet af Henrik Baumgarten