- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Cockpitdørens bagside

WEEKENDKLUMME: En forfærdelig begivenhed har rystet hele verden, selv om det ikke er første gang en pilot begår selvmord og tager alle med sig i døden. Allerede da sikkerhedsmyndighederne opfandt de skudsikre døre og komplicerede låse, lød der advarende røster.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: En forfærdelig begivenhed har rystet hele verden, selv om det ikke er første gang en pilot begår selvmord og tager alle med sig i døden. Allerede da sikkerhedsmyndighederne opfandt de skudsikre døre og komplicerede låse, lød der advarende røster.

Af Ejvind Olesen         

Jeg var forholdsvis tæt på, da jeg oplevede det første gang. At en pilot styrtede en Boeing 747 med besætning og alle passagerer på grund af personlige problemer.

Jeg sad en eftermiddag i 1999 på et hotel i New York, og pludselig begyndte alle TV-stationer at sende breaking news om et fly fra Egypt Air, som havde forladt JFK for en times tid siden og nu var forsvundet i Atlanterhavet ud for Canada.

Det blev til timevis af transmissioner om redningsarbejdet og forsøg på opklaring, som først kom nogle dage senere. En gruppe af piloter fra flyselskabet havde været på kursus i New York og sad på den ellers tomme 1. klasse lige uden for cockpittet.

På et tidspunkt, da flyet var kommet op i marchhøjde, sagde styrmanden, at han syntes kaptajnen og endnu en pilot i cockpittet skulle gå en tur op til de andre. Han kunne sagtens alene. Det gjorde de. Han styrtede flyet og alle omkom.

De viste sig senere, at han både havde religiøse og private problemer hjemme i Cairo og allerede var i ubalance, da han tog hjemmefra. Han var også beskyldt for sexanklager. Det forlød også, at han havde efterladt et brev, men det blev aldrig offentliggjort.

Herhjemme var der en ekspert, som advarede mod sikringen af den skudsikre cockpitdør og de skrappe restriktioner med låsen, der blev indført efter 9/11 efter amerikansk krav. ”Det kan blive en boomerang, ” sagde vedkommende.

Om det var det, vi nu oplever, han tænkte på eller så det som en fordel for terrorister vides ikke. Sagen er, at døren til cockpittet skal være aflåst og kan åbnes med en kode, som personalet kender. Hvis der imidlertid skulle være en terrorist, som tvinger en ansat til at udlevere koden, kan man inde fra cockpittet trykke på en ”deny” knap så ingen kan komme ind. Det var formentlig på den måde, kaptajnen blev lukket ude.

I går kom så den hurtige reaktion fra Norwegian, som nu påbyder, at ingen må være alene i cockpittet. Hvis en pilot skal ud af en eller anden grund, skal en kabineansat ind.

Da vi i går spurgte om den regel – som praktiseres i USA – var svaret fra to erfarne danske kaptajner. ”Hvis en pilot har tanker om at styrte flyet, vil en kabineansat overhovedet ikke være i stand til at forhindre det.”

En barsk uge, med barske oplevelser, men alligevel med troen på, at vi fortsat kan flyve sikrere end at gå på gaden.

God weekend.