- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Comwell har alle ansatte på skolebænken

I disse måneder gennemfører den voksende danske hotelkæde flere kurser for sine 950 fastansatte – de kommende år skal der ansættes et par hundrede nye medarbejdere.

Fordelt på flere af Comwells 14 hoteller og konferencecentre over hele Danmark, bruger koncernen i disse måneder et par millioner kroner på endnu en kursusrække for sine medarbejdere.

Klik for stort format. Mai-Britt Jensen har været HR-chef hos Comwell i fire år. Foto: Comwell.

”Men det specielle ved denne runde med todages kurser er,” siger Comwells personalechef, Mai-Britt Jensen, til STANDBY.dk, ”at denne gang har vi  samlet alle medarbejderne til kursusforløb – uanset hvilken faggruppe, de er i. Typisk holder vi kurser for kokke, receptionister, mødeplanlæggere og så videre.”

Den igangværende kursusrække er delt i to moduler – i første runde mødes alle i grupper over flere perioder på tværs af deres faggrupper og hvilket hotel- og konferencecenter, de arbejder for.

I samarbejde med eksterne samarbejdspartnere har Comwell sammensat et uddannelsesforløb, der tager afsæt i koncernens 50 årige historie og værdier for derigennem at skabe et fælles fundament. Her efter følger et fagspecifikt modul, der blandt andet har fokus på bæredygtighed, service og ikke mindst koncepter, hvor det bærende element er Comwells mødekoncept.

”Du kan kalde første runde for et basiskursus, hvor vi også taler om, hvilken slags koncern det er, vi alle arbejder i – herunder at den i år fejrer 50 års jubilæum,” siger Mai-Britt Jensen, der har været HR-chef hos Comwell i fire år.

”Modul 2 er mere fagspecifikt, hvor vi samler faggrupperne fra hotellerne hver for sig – så kan de lære hinanden at kende, høre hvordan man arbejder andre steder og i øvrigt have en masse vidensdeling. Medarbejderne synes klart det er sjovt at være sammen med kolleger fra andre hoteller,” siger Mai-Britt Jensen.

Mange gode input
”Noget af det meget givende ved denne runde møder er de mange gode konkrete input, vi har fået om hvordan vi kan gøre tingene smartere. Der kan blive fortalt om en fiks måde at gøre en bestemt ting på hos Hotel A som ville være logisk at have på alle hotellerne eller konferencecentrene,” siger Mai-Britt Jensen og fortsætter:

”Vi tager alle de mange gode indspil med tilbage og præsenterer de bedste for den samlede direktion som så beslutter om de skal sættes i søen over hele koncernen. Det bliver et internt inspirationskatalog med god vidensdeling fra vores mange engagerede medarbejdere. Og det er jo også fedt for medarbejderne pludselig at se, at deres gode forslag er blevet ført ud i livet, at de har en indflydelse.”

Svært at skaffe nye medarbejdere
Ligesom resten af hotel- og restaurantbranchen har også Comwell inden for visse faggrupper svært ved at tiltrække arbejdskraft, især til hotellerne lidt uden for de større byer.

”Det er navnlig svært at skaffe nok tjenere og kokke – ligesom det også er en udfordring at tiltrække unge. Her er det vigtigt at vise, at man kan få en spændende karriere hos os. Og vi kan se, at vores grønne profil klart er et plus når vi søger unge til Comwell,” siger Mai-Britt Jensen og tilføjer:

”Og her er vores medarbejdere de vigtigste ambassadører, når det kommer til employer branding. Så selvom det er en tung udgiftspost at sende alle medarbejdere på uddannelse i to dage, er jeg slet ikke i tvivl om, at det skaber værdi og giver gevinst for Comwell, medarbejdere og vores gæster.”

Comwell skal de kommende år bruge et par hundrede nye medarbejdere – navnlig i forbindelse med udvidelser af de eksisterende hoteller i Aarhus og Kolding samt til koncernens første hotel i selve København, Comwell Copenhagen Portside, der åbner til august næste år med næsten 500 værelser i Københavns Nordhavn.

Særlig lederuddannelse
Kursusrække ”Kernen i Comwell” er ikke det eneste uddannelsesinitiativ, der i øjeblikket kører i koncernen. Kæden har alle 130 afdelingsledere på 2. modul af deres lederuddannelse, hvor fokus er på kommunikation i praksis.

Uddannelsen gennemføres i samarbejde med Connection Management, hvor hvert modul afsluttes med en eksamen, der giver såkaldte ECTS-point, og efter endt uddannelse vil alle ledere have en akademiøkonom-uddannelse i ledelse.

Comwell har i over 15 år haft sit uddannelsesakademi, Comwell College, med for eksempel korte kurser om bæredygtighed, konflikthåndtering, jura og førstehjælp – samt længerevarende uddannelser som barista, food coordinator og lederuddannelse.

Comwell Hotels har 14 hoteller i Danmark, to i Sverige og driver konferencecentret Comwell Conference Center Copenhagen i Bella Center samt Centralværkstedet i Aarhus. Koncernen havde sidste år en omsætning på knap en milliard kroner

Relaterede artikler:

Lille direktørrokade hos Comwell

Ingen danske hoteller helt til tops hos Michelin

Hotelkæde kan spare 200 millioner liter vand