- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Costa væltede årets krydstogtsalg

CRUISE 2013: Costa Concordias forlis for snart et år siden har været dyrt for alle rederier og bureauer, for priserne er raslet ned fra de billigste til de dyreste. Nu har de håb om lidt højere priser og flere passagerer.

CRUISE 2013: Costa Concordias forlis for snart et år siden har været dyrt for alle rederier og bureauer, for priserne er raslet ned fra de billigste til de dyreste. Nu har de håb om lidt højere priser og flere passagerer.

Topchefer i de store krydstogtrederier lægger ikke skjul på, at da Costa Concordia i januar i år lagde sig om på siden ved den italienske ø Giglio, gik sæsonen – i hvert rent økonomisk – i stykker. Ikke blot for Costa Rederiet, men for hele branchen.

Aldrig har vi haft et år med lignende rabatter og flere tilbud om beløb til brug om bord på skibene. Det har i den grad været nødvendigt for at få skibene fyldt op. Og et halvtomt krydstogtskib er den værst tænkelige reklame.

”Nu tror vi på muligheden for at få hævet prisniveauet op mod det normale,” sagde flere af hinanden uafhængige direktører og marketingchefer i årets sidste måneder. Om det lykkes, står ved årsskiftet ikke klart.

Ved julefrokosten forleden kunne RCCL oplyse, at det procentvise salg var gået frem i Danmark i forhold til både Norge og Sverige, hvor der nærmest er nulvækst. Hos de mindre og eksklusive rederier, der primært sælger gennem Bella Vista, er salget gået op takket være flere passagerer, men billigere priser trækker modsat.

I Danmark ligger vi formentlig fortsat omkring 30.000 solgte krydstogtrejser, heraf er de ca. 9.000 med Hurtigruten. Alt i alt ikke noget imponerende salg, men flere bookinger allerede nu til næste år, peger opad. Interessen er stor, melder bureauerne, men de lange flyrejser holder folk tilbage. Ikke mindst i vinter, hvor Caribien er danskernes første valg. Men der er langt til Miami og Fort Lauderdale – og nul direkte ruter.

Fra København er det alt sammen meget lettere, men udbuddet er til at få øje på. Enten til Baltikum med St. Petersborg, eller op langs den norske kyst. Lidt flere ideer og lidt mere produktudvikling ville være velkomment.

Alligevel vover vi, der skriver mere om krydstogter end noget andet medie her i landet, et tip: I 2013  lægger danskerne 10.000 passagerer yderligere til salget.